måndag 7 april 2014

biEHLER MDC-XC #1 BAUTZEN / GER

Hoppet: fotograf: Juliane Reich

Mountainbike Cross country | biEHLER MDC-XC #1 | Bautzen / GER 

Blev en fin seger för mig i MDC XC i Master2. XCO-Banan i Bautzen Humboldt Grove var en superfin XCO bana och en av de roligaste banor jag någonsin kört. Underlaget var slätt, stenhård jord och banan var mycket snabb och det var massor av kurvor och en hel del höjdskillnad då banan gick upp och ned på en ås ovanför en stor fors/kanal.

Banan var till 98% lättkörd men det fanns 2 svårare partier. Hoppet och stupet. Det fanns B-linjer runt men man tappa ca 5 sek på varje del. Så det bästa var att köra A-linjen om man inte vurpa. Stefan Larsson gick i backen hårt på träningen på lördagen och slog sig sönder och samman i ansiktet. Blev för Stefan att lida sig fram över helgen och titta på racet så mycket som han orkade. Inget kul för Stefan :./

...Kontrasterna är stora och för min del gick det så bra som det kunde gå. Jag tog starten och drog ifrån hela tiden och vann med ca 3 min före närmaste master 2 cyklist. Jag hade mycket bra flyt i de tekniska delarna och njöt av cyklingen där. I backarna var det jobbigt som vanligt och inga konstigheter. Däremot så var jag lite svag där det flackade ut lite och där det gällde att trycka på det där lilla extra men speeden var ändå tillräckligt bra för att vinna min klass. 

Hade varit kul att få starta i master 1 klassen men det fick jag ej göra tyvärr. I master 1 klassen var de snabba och jag skulle faktiskt bara varit 6a där med min tid. Men jag tror jag skulle kunnat vara med att matcha lite om jag fått starta med dem för jag körde lite i ingemans land och var aldrig riktigt pressad och då hamnar man lite i en sorts comfort zone. Men det hade kanske inte räckt till seger då vinnaren i master 1 slog mig med 2 min. 

Jag är dock supernöjd med helgen och det var skoj att få träffa delar av teamet och team bossen Thomas Shröder. Lärorika, roliga och fina minnen att bära med sig hem, samt en del som inte var så kul oxå som tex Stefans krasch.

Alla Resultat på www.mdc-xc.de

Stupet: fotograf: Juliane Reich 
1:A Master 2-4 Gunnar Töjren "SCOTT MIO WILDSCHÖNAU TEAM"  fotograf: Juliane Reich

 Thomas Shröder, Gunnar Töjren, Toni Rudolph. fotograf: Juliane Reich