söndag 7 april 2019

KEPSCUP III ULLNA


Kepscup i Ullna med Täby mtb som arrangör. Ny Xco bana som verkligen har världscup potential. Ullna backen har ju en höjdskillnad på 120 meter. Grymt!! Skulle vilja sätta spaden i den kullen och göra roliga skrå och serp stigningar där. Känslan man får när man blickar uppåt är kullarna i Pietermaritsburg i Sydafrika. Ungefär samma höjd där (iallafall där xco banan ligger)... vilka stigar de grävt i de kullarna med stocktrappor, hopp, dropps, burms...mm...

Där banan går just nu är nedanför kullen och banan var ändå rätt kuperad. Den var riktigt skojig redan nu även fast det var lite stökigt underlag här och där. Men att blanda upp de nuvarande partierna med lite sköna och fina stigar uppför, längst med och nedför kullen skulle sätta en grym karaktär på banan. 

Men alla banor, hur de än ser ut så är de jobbiga när man ska försöka köra fort på dem🙂
Jag försökte idag och det gick skapligt i mina mått mätt. Kom iväg lite dåligt men hade inte bättre kräm i benen för bättre placering. Låg runt 9-10e i början. Banan var lite lättare att köra om på än förra helgen så jag avancerade till 4e plats på 2 varv. Men sedan på 3e varvet gick jag lite för mycket på rött och Hjalmar H kom ifatt och gick om. Hängde med nöd och näppe med men på sista varvet fick jag släppa några meter uppför. Var bara några sekunder efter Hjalmar och till pallen var det bara ca 20 sek så jag körde ok men kanske utan de där sekunderna extra krut i benen. 

Väl hemma har det handlat om mycket om ved då vi fått hjälp att fälla några stora träd på tomten. Mycket ved blir det till sist...men rätt hårt arbete tills det är travat och klart....pjuuu