söndag 28 april 2019

KLIPPINGRACET SWECUP 1


Bra start på säsongen då Swecup drog igång för året i Säter med xco tävlingen klippingracet.

Börjar med ett litet BUU!!! Inte så farligt som det låter men ändå....

Klippingracet är ett kanon arrangemang och med en tuff utslagsgivande bana. Tipptopp på alla sätt och vis!!! Men precis som många andra större tävlingar så har den en väldigt konstig brist på ett viktigt säkerhets område!!!! Träning på banan!!!

Säter är ju inte världens roligaste ställe att slå ihjäl tid på så för att slippa den långa väntan från att köra den officiella träningen på morgonen och till våran sena eftm start åkte vi dit lagom dit till någon timme innan start. Då var det ingen aktivitet på banan då eliten gått i mål och nybörjar tävlingen gick på en separat bana. Perfekt att få rulla banan då!!! Men nääää!! Då blev vi stoppade och man fick absolut inte rulla banan!! Det är speciella regler på en uci tävling fick vi som svar. Men uci tävling gäller ju bara för eliten så då borde det vara ok tyckte vi!! Men nej det fick man inte!!!

Då tycker jag till här att när det är så sena starter måste man slänga in någon halvtimme/timme träning på banan annars är det ju livsfarligt då banorna blivit så tuffa tekniskt. Inte alla som har stora bussar eller cash eller extratid att vara där en dag innan.

  Nog det!! Nu har jag fått ur mig det störande momentet!! För annars var arrangemanget tipptopp!!

Nu till det roliga!! Racet!! Var lite orolig innan start då jag inte kört banan innan. Men vi körde ju här förra året och vi gick även ut och kolla de svåraste hindren. Man vill ju påminna sig hur det ser ut bakom hindrena.
Fick ok start från 3 startled och fick direkt häng på Magnus Palmberg och kunde följa hans linjer. Det var tur!!
Vi gneta oss upp i fältet från ca 15e till i täten på ca 2 varv. Sedan var det lite avaktande körning på 3e varvet. På fjärde och sista så gasa Magnus på i varje backe och i 3e backen fick jag släppa lite och blev riktigt trött en stund. Magnus fick snabbt en ca 30 sek lucka. Men på sista delen som är flackare kände jag mig stark igen och tog in en hel del. Blev dock slagen med 13 sekunder och i mitt eget protokoll står: Ännu en gång slagen av Magnus Palmberg...

Har ju aldrig lyckats
slå denna stjärncyklist!! Men
denna gång var den närmaste gången!! Så jag är rätt nöjd med det ändå!!! Trea var mångtalangen Henrik Mård.


Irmis körde oxå riktigt bra utan att fått köra banan innan och blev oxå 2a i D40!!! Grymt starkt!! Ps: Hade du fått kört banan så vete katten om vem som vunnit !!!