torsdag 15 maj 2008

76,8 kg.

Det var helt klart värt att åka bil 10 mil för att cykla 2 mil och sen 10 mil i bil hem igen en onsdags kväll.

Det var mtb Sthlm race och platsen var Högdalstippen söder om söder. De flesta mtb tävlingscyklister från Sthlm var där så sparringen och tempot var på topp.

Under uppvärmningen så körde jag ett varv på banan och blev förvånad över hur kul och fin banan var. Banan var gjord med känsla och hade trotts att den i gunden var snabb ordentliga stigningar och även tekniska partier. När starten gick så låg jag ca 6:a men i första stigningen så kändes det som om de andra inte var där och tävlade på allvar, jag gick ganska snabbt och enkelt upp till 4:e plats efter Ulf Johansson men i utförslöp an efter första backen så gick Uffes cykel sönder så då jaga jag ikapp Fredrik Edin och Max Mc Donald och jag hängde med ända fram till den långa stigningen på slutet där försvann Max men Fredrik körde inte så mcyket fortare än mig men jag tappade några meter varje varv och var ca minuten efter när jag gick imål. Magnus Grape kör bättre och bättre och var inte så långt bakom mig. Men Justus A och Pär K hade nog inte bästa dagen och var bara strax före Stefan Larsson CKN. Stefan som för övrigt körde kanon bra och vann H-40 klassen.

Jag hade iallafall en bra dag och starka ben tycker jag själv och faktum är att jag inte tror jag varit snabbare någonsin än vad jag är just nu. Men det kan ju snabbt vända.

Idag så plågade man sig på verandan i det fortsatta kalla vädret. Det blev 1 timme 100% 10*10 sek/ 3 set. De är ett ganska tråkigt pass men jag har ju ej tränat så här korta intervaller förut och förändringar ska man ju göra för att utvecklas.

Förövrigt så kämpar jag med vikten och nu är morgonvikten strax under 77 kg. Idag var den 76,8 kg. Det är en ständig kamp för att kunna cykla bättre i uppförsbackarna. Jag vägde samma tid förra året 84 kg och jag satte Iza som nu väger 5,5 kg i selen och gick på mtb banan här hemma... Shit!!! Vilken skillnad 5 kg är. Nu är man 7 kg lättare än precis samma period förra året och det är klart att det går några sek snabbare i backarna. Bra jobbat(till mig själv) för det är lite plågsamt då och då.

I helgen ska LVG SM banan köras i Falun. Ckn har ett litet öppet träningsläger där uppe. Det ska bli kul. Mycket distans i helgen alltså. Sen blir det vila och något explosivt pass innan Borlänge tour.