söndag 25 maj 2008

Ä N T L I G E N


Äntligen har man kräm i benen vid rätt tillfälle, äntligen håller kedjan, ingen punka och ej förkyld och äntligen får man kliva högst upp på shimano tour´s prispall i H-30 klassen.

Motståndet blev hårdare än jag trodde även fast Micke, Justus eller Tobias ej kom till start och Magnus Grape tvingades bryta.

På prologen körde jag så hårt jag kunde utan att spränga mig och med kontroll mellan underlaget och IRC däckena. Blev slagen med endast en sekund av en ny kille från almby, Peter Kuchenbuch. Man blev lite förvånad när det dyker upp någon helt okänd och bara vinner så där men samtidigt är det kul och en sporre. Trea endast 1 sek efter mig var dagens farligaste hot Per Kumlin och 11 sek efter var Stefan Norlin.

Lite orolig var jag inför XCét då man ej visste vad Peter skulle gå för. Vid starten tog jag det lugnt och låg nog ca 8:a men avancera i första backen till 4:e plats (eller 5:e plats om man ska räkna med den svarta snabb springande hunden som var med oss i ett halvt varv. Hunden han till och med stanna och ta ett snabb kiss mot ett träd... förnedrande).

Per bombande på och jag gick om Johan Östblom från Sandviken. Peter kroknade lite strax efter hunden kroknat så jag gick om honom för att inte Per skulle få lucka. Per drog i lite över ett varv sen blev jag framsläppt och jag försökte öka tempot lite till. Per börja stånka och flåsa i uppförsbackarna och efter 3: stigningen så fick jag den efterlängtade luckan.

Slog på för fullt sista varvet och fick till sist en lucka i mål på 1:30 min. Bra utgångsläge till tempot.



På tempot gick jag ut sist av H-30 killarna och försökte få syn på värsta kon kurenten Per som starta 30 sek före mig men fick inte syn på hans ryggtavla och fick bitvis lite panik men höll mig kall då jag ändå hade en bra lucka. Vid målgång hörde man Robertos röst att jag hade snabbaste tiden även på tempot och att jag därmed var totalvinnaren av shimano tour. YEEESSSS!!!!

Jag är extra nöjd att jag hade bästa slut tid av alla veteraner oxå. Jag slog hemma åkaren Jan Jakobsson som var vinnaren i H-40 klassen med 5 sek och Benny Andersson Åstorp ck, vinnaren av H-50 med ca 1:30 min.

Pricken över i:et var när jag fick Roberto Vacchis namn teckning på total vinnar tröjan!!!!




En riktigt bra helg för mig. Även Stefan hade bra krut i benen och blev total 10:a i H-40. Läs mer om Stefan i hans suveräna blogg!!!