lördag 30 september 2017

SWECUP FINAL ÖSTERSUND

I brist på race bilder blir det en bilåkarbild för bilåkande i många mil blir det när man vill tävla i mountainbike. Denna gång for Stefan och jag till Östersund för Swecup finalen som gick vid frösöpark bredvid flygplatsen på frösön.

Banan gick på ett gammalt militär område och som jag skrev i gårdagens inlägg så var banan ingen favoritbana för min del. Mycket cyclocross cyklande på skummpigt gräs och bara slakmoter både uppför och nedför. Inga klättrings backar så långt ögat kunde nå. Men arrangörsmässigt var det kanon med mycket funktionärer, bra bandat och lite roliga hopp👌👍

Starten för oss veteraner var 14:45 och jag kom iväg bra. Samuel Brännlund och Per Funkqvist låg i topp och jag hamna på ca 5e plats i början. Jobba mig frammåt tills jag var 3a men Samuel och Per körde fort första varvet och jag halka efter ca 20 sek.

Men in på andra varvet så ökade jag farten på utförspartierna och kom ifatt pojkarna i mitten på varv 2.
Samuel fick lite problem med luftutsläpp i bakdäcket och tappa lite. Farten gick ned något så i början på 3e varvet gick jag om Per och gasa på allt jag hade. Fick bra flyt och orkade hålla farten i slakmoterna. Så det blev en skön vinst idag. Supernöjd!!

Per Funkqvist höll sin andra plats idag och blev den som vann swecup totalt i H40 klassen. Grattis Per!!!

Nästa år så går master VM 7-8 juli i Andorra. Ungefär då SM går. Måste man välja så blir det ett lätt val😉😊