lördag 19 maj 2018

MJÖLBYBIKEN XC

Det blev många mil i bil idag då Stefan och jag åkte ned till Mjölby på morgonqvisten för att köra eastcup deltävling II / Mjölbybiken Xc. Efter dryga 3 tim i bilen + ett lunchstopp så var vi framme någon timme innan start i Mjölby. Vi rulla banan ett varv innan start och årets bana var lite tillspettsad från ifjol. Lite kurvigare, stökigare och lite mer kuperad bana. Även några fler lagom svåra hinder. Riktigt tuff och bra bana tycker jag. Torrt och snabbt före oxå.
Då det är många tävlingar denna helg runt om i Sverige så var det lite tunnare startfält men bröderna Mård var på plats så bra sparring fick man!!

Jag tog starten men ville egentligen inte ligga i topp men det verkade inte någon annan heller så jag körde på så fort jag orkade utan att gå på för mycket rött. En efter en droppa senare av men Hasse Mård hängde med på hjulet hela tiden. Jag drog i 2,5 varv av de 3 varven vi körde. Sista halva varvet så gjorde Hasse en riktigt bra attack i slalombacken uppför och mina backkrafter tröt lite så Hasse fick en rätt stor lucka snabbt. Jag bet ihop i min takt och efter backarna hämta jag mig bra och kunde börja jaga i de sista stökpartierna. Jag tog in meter efter meter men luckan var lite för stor för att hämtas in helt. Men det var nära då Hasse bara var 2 sek före mig imål.
Det blev en riktigt bra genomkörare och det är bara att inse att mer backträning behövs🙂 
Nöjd med racet och känslan idag och bara grattulera Hasse som var starkare än mig idag💪👍🙂
Kul att bror Stefan fick till det och vann H50💪👍😀