söndag 17 juni 2018

SÖRBYBACKEN XC

I brist på rejsbilder så blir det denna bild på två gybbar!! Vädret var strålande i roslagen hela dagen medans regnet drog in över Örebro där vi var och körde Sörbybackens Xc som ingår i east cup xco.

På fm när vi prova banan så hade det inte hunnit börja regna så då var den nygjorda xco banan torr och fin. Halva banan som gick precis vid slalombacken var riktigt skoj och häftig. Mycket kupering och fina stigar. Sen var det ett längre parti uppe på kullen som var rätt stökig. Kanske lite väl mycket sten, rot och sväng för min smak. Men skulle man bara slätat ut några stigar så skulle det långa partiet kännas mer lagom långt. Annars var banan riktigt bra.
Det var bara regnet som drog in som gjorde banans nya delar i slalombacken rätt såphala men sån tur var så var så torka det upp under rejsets gång och blev bättre. Efter målgång börja det regna ännu mer så elitklasserna fick nog det ännu svårare.

På mitt rejs gick starten för omväxlingskull rätt lugnt till. Jag gick in i backen som 3a efter bröderna Mård. I backen gick Tommy O och en till om. Jag strula lite i halkan och vips var jag ett 10 tal sek efter täten. Jag hade problem med att få in flytet och fick verkligen kämpa mig in i matchen igen. Avancera till 3e plats på varv 2 och det gick bättre och bättre. Inför sista varvet var jag bara ca 20 sek efter  Hasse Mård och Tommy Olsson som låg i täten. Men Hasse öka då tempot och även Tommy öka något även fast Tommy tappa på Hasse. Jag körde så mycket jag kunde för att försöka gå ifatt Tommy men hann inte riktigt ifatt. Så jag blev 3a in i mål av veteranerna ca 10 sek efter en urstark Tommy som vann H50. Så jag blev 2a i H40, 24 sek efter Hans Mård som körfe grymt fort!!
Stefan blev 2a i H50!! Så bra resultat av rospiggarna ändå!!