söndag 19 april 2009

TRIPLE 2A

Så var cup premiären i mtb xc över. På lördagens race i Mjölby så bjöds man en riktig racerbana men även fast den var snabb, torr och fin så spred sig startfältet snabbt. Jag fick en lite dålig start då jag fick stå i andra startled då det var min lott denna premiär. Jag kom iväg som 7:a men fick arbeta mig genom startfältet där alla var pigga med starka ben i början. Såg att Ola Hellström börja få lucka och det tog ca ett halvt varv innan jag körde upp mig till andra plats och börja jaga på allvar. Jag var ca 30 sek efter vid första varvning och ett kanonstarkt andra varv gjorde att jag närma mig Ola och var ca 20 sek efter sen fick jag lite trötta ben medans Ola trumma på ännu fortare och Ola krossa mig de 2 sista varven och jag var 3:25 min efter i mål. Tyckte jag körde bra men Ola var för stark idag. 3:a blev förra årets vinnare Tobias Arneqvist och 4:a Per Kumlin samt 5:a Samuel Brännlund. Samuel som är från Lycksele hade rest 100 mil till detta cuppremiär. Det är att älska cykling det!!!
Dag 2, Söndag Borensberg. Var det dax att mäta sina krafter på ännu en slakmotsbana men denna gång ganska så stökig sådan, borde passa mig bättre. Men lite mycket långloppsbane stuk men torrt och fint idag med, bara något litet blött parti. Idag så var det däremot långt race, 6*6,4 km. Startfältet var hårdare idag då några LVG killar var med.
Bra start idag då man var seedad till första startled idag. Var snabbt inpå Olas bakhjul men redan efter några kilometer börja metrarna stretchas ut, jag orkade inte följa Ola riktigt idag heller. Istället så kom en LVG kille vid namn Henric Wilert och bara swicha förbi mig. Shit tänkte jag, vad de kör fort. Såg att Wilert kom ikapp Ola på andra varvet och de börja försvinna i horisonten. Körde själv ett tag och det börja flyta på bättre och bättre på det tekniska underlaget och på 3:e varvet såg jag Wilert som fått släppa Ola. Jag kom ikapp Wilert som såg lite krokig ut, jag tog beslutet att gå om nästan direkt. Men när jag gått om släpper framhjulet och jag gör en framlänges volt och slår i båda låren med lårkaka och ett rejält skrubbsår på höger ben. Jag ojar lite medans jag tar upp cykeln och trampar iväg, nu 30 sek efter Wilert igen. Jagar och jagar och på slutet av 4:e varvet är jag ikapp igen. Kör om vid varvningen i tron om att jag kan få lucka på det tekniska partiet men Wilert hänger på och jag börjar krokna. Wilert ser det och attackerar och får en lucka. Jag kämpar men luckan växer. Mot slutet kör jag om Ola som fått punka, Vilken hjävla otur hinner jag tänka men oxå en placering bättre. Ola hade ju racet som i en liten ask. Nu vinner istället Henric Wilert 25 sek före mig och Ola hinner inte ikapp mig utan är 20 sek efter mig. 4:a är Johan Axelsson och 5:a Tor Andersson båda kör för kolmårdens MTB.
Nu är jag total 2:a i cupen. 5 poäng efter Ola Hellström som kommer bli svårslagen i år.
Men jag är nöjd med min insats och jag tycker jag körde riktigt bra idag här i Borensberg.
Irmis överaskade och vann D-30 klassen i Mjölby och var totalsnabbast av alla D veteraner i Mjölby. Idag i Borensberg så var hon tvungen att ändra till D-sportklassen för att vi skulle få ihop det med Iza och min start. Irma vann även denna klass idag och var åter igen den starkaste D-veteranen så länge hon var på banan(D-30 körde 3 varv medans Irmis körde 2 varv).
En riktig bra premiär för oss. Kul att Johan Norin CKN tog elitcup poäng med en fin 17e plats i Mjölby oxå. Stefan Larsson hade det tyvärr lite tyngre och körde in på en 12e plats i Mjölby och idag i Borensberg blev det en 14e plats.
PS: Tackar Ola för den fina födelsdagspresenten. Den ska upp på väggen i Izas rum. Bra kört oxå, du skulle placera dig bra i elit...oxå :) Tycker synd om dig idag då du hade 2:30 min säker ledning och punkar!!! Ses i Borlänge!!!