söndag 8 maj 2011

INFÖR TIDAHOLM & RACERAPPORT HJO

 Starten har gått i H-40 kassen i Hjo. Foto Henrik Nilsson
 Gunnar in action under loppet.Foto Henrik Nilsson


Gunnar Töjren vinner H-40 klassen i Hjo 2011. Foto Henrik Nilsson

MER MTB RAPPORTER FRÅN HJO & TIDAHOLM LÄS ALLTOMCYKEL.SE

Det är söndag förmiddag och jag laddar inför dagens race i Tidaholm. Banan idag är mycket snabbare än gårdagens bana och mer som ett kort långlopp.  Fast det är ju förstås rätt mycket upp och ned så det är nog lätt att spränga sig. Idag får man nog se upp för Michael Johansson. Även Ulf Johansson och Erik Vrang är väldigt snabba sen dyker det ofta upp något wildcard. Men jag kommer nog som vanligt starta avvaktande. Det känns ju i benen att man ladda ur ordentligt igår.

Gårdagens race var ett kanonrace från min sida. Banan passa mig perfekt med mycket singeltrack med tekniska utförslöpår och tuffa stigningar. Körde lite avvaktande från start och efter lite trängsel i något halvt varv fick jag sedan få jaga ikapp Ulf Johansson som fått en liten lucka men kom ifatt på slutet av första varvet sedan så fick jag en bra resa på varv 2 och tyckte jag var hur stark som helst. I sista stigningen upp mot varvningen varv 2 gick jag om Ulf och fick lucka direkt. Men den lilla fartökningen gjorde att jag inte kände mig som hur stark som helst. Nu var det plötsligt en kamp om att inte tappa för mycket fart och bli ifatt körd mot slutet. men banans kupering tog nog på krafterna för alla och vid mål hade jag lite över minuten till godo på Ulf.

Någon förutom eliten som körde fort idag var ju Benny Andersson som slog mig med 15 sek trotts att han är H-50 +. Benny är grym och tack vara honom så ser man att man har många år kvar bara att tävla och åka fort bara man är frisk och kämpar på :.))