söndag 14 april 2013

VÄRMDÖ KEPSCUP FINAL

Efter 1 timmes bilfärd med Stefan Larsson från snöiga Norrtälje, genom mindre snöiga Stockholm och så framme vid lika snöiga Värmdö som Norrtälje. Kepscup dax - Körde igenom banan 1 varv och lyckades köra ut I lössnö på ett ställe så jag flög över styret. Körde ytterligare 2 varv och nu börja jag sätta linjerna bättre på banan som blev roligare och roligare då man hittade de rätta spåren. Men 2 partier fick man springa på då det var djup lössnö.
När starten gick var det Ville Ohlsson som tog komandot uppför grusvägen. Men när det var dax för singeltrack såg jag till att vara på allerten och vara I täten. Körde på så hårt jag kunde I det svåra underlaget och efter första varvet hade jag en liten lucka på Ville. Luckan växte och när jag nästan kört 4 varv av de 7 varven hade jag en lucka på ca 40 sekunder före Jesper Andersson Som nu var på andra plats. Jag hoppar av cykeln I det sista löpartiet på varvet och känner I landningen att mitt H-knä hoppar ur led. Det är inga konstigheter utan det händer då och då, men sällan på tävling. Blir tvungen att sätta mig ned I lössnön för att pressa tillbaka knäet I rätt läge. Det tar dyrbara sekunder och när det klonkar till så är Jesper nästan ifatt.
Men jag har ledningen ut på 5e varvet och gasar på allt jag har. När jag sedan tar mig lite stressad nedför trappan så får jag ett litet genomslag I bak och luftutsläpp. Kör vidare allt jag har men har lite för lite luft I bak så jag är lite orolig att däcket ska kränga. Men så länge jag kör på raktfram kändes det riktigt soft och bra men när man skulle svänga I lite högre fart fick jag köra lite försiktigare.
Men jag höll farten bra och drog ifrån några sekunder på näst sista varvet och på sista hade jag tillräcklig lucka för att inte stressa mig till misstag. Men Jesper var snabb idag så när jag kom I mål var han bara ca 20 sekunder efter. Blev en spännande dag I spåret och smutsigt dag! När jag kom hem blev det tvätta kläder och cykel innan det var barnpassning så Irma kunde få komma ut och köra lite mountainbike.
Bild från Per  Kumlin