lördag 29 mars 2014

PREMIÄR KEPSCUP TÄBY

Foto: Irmis.
Idag var det första Keps cup 2014 och mountainbike XCO tävlings premiär säsong 2014.
 När jag provkörde banan så fick jag ett genomslag i fram och luftutsläpp så 10 min innan start jagade jag en pump. Hittade en pump och så var det problemet ur världen men det gav en varning om en rätt stökig bana så man fick inte bara slakta fram hojen över all sten utan försöka hitta linjerna och ta det lite lätt över svårigheterna.
Till start var det nästan som glada mtb-90-talet då det var 93 startande.
 Starten var smal men jag lyckades få plats i andra startled. När starten gick gasa jag på för fullt och kom iväg som 3a efter Calle Friberg och Micke Flockhart. Deras tempo var för högt så jag fick snart ta mitt eget tempo men jag hade kommit iväg bra så det var rätt tyst runtomkring. Men snart var Ville Olsson ifatt och jag släppte förbi honom då jag var lite seg i benen efter starten och Ville är bra på stök och bök körning så bra att hänga Ville tänkte jag.
 Snart var även Världsmästar Tommy ifatt och gick om både mig och Ville och höjde tempot. Hade nu lite svårt att följa bitvis men kunde pressa mig att haka på även fast det blev lite jojo körning.

 Efter något ytterligare varv kom nästa fd världsmästare (Uffe) och tuffade på i snabb, stabil takt och körde om hela gänget jag låg ihop med. I samma veva blev Ville trött. Men jag börja få in flytet och benen kändes bättre så jag gasa på och gick om Tommy som oturligt fick stop i en backe då varvade cyklister skulle köras om.
 Även Uffe hade blivit lite stoppad av dem så jag var lite turligt snabbt ikapp Uffe. Vi körde ihop ett tag innan jag gick om och försökte höja tempot. Hörde att Uffe vurpa eller fick någon form av genomslag för snart tystnade ljudet bakom (Uffe hade punkat fick jag höra efter målgång).
Nu låg jag totalt 2a i spåret efter Micke Flockahrt som ledde. Även Calle Friberg hade punkat och brytigt.

De 2 sista varven körde jag ensamt och jag fick några genomslag i fram och luften börja sakta försvinna i däcket. Sista halva varvet hade jag inte mer än 0,5 i tryck och det var tur det gick så långsamt ute på banan annars hade säkert däcket kavlat av. Klarade 2:a platsen totalt in i mål. Jesper Andersson hade kört upp sig och var 3a efter mig. Tommy blev 4a. ALLA RESULTAT HÄR

Foto: Jonka. GT jagar Tommie.

Foto: Jonka