söndag 27 augusti 2017

HACKSTA XC

Nästan hemmatävling då Hacksta Xc kördes idag i Åkersberga. Vädret var oxå bra så både Irma och jag rejsade för engångsskull samtidigt. Barnen fick oxå följa med, med farmor som barnvakt.
Det var Mtb Täby som var arrangörer och de är verkligen bra på arrangera tävling. Jämförbart med västgötacupen!!! Tyvärr så drar inte dessa Xc tävlingar så mycket cyklister som på västgötacupen trotts att rejset går strax utanför Sveriges huvudstad.

Då det inte var så många i vuxenklasserna så slogs många klasser samman till en. Jag valde herrar B då den klassen var lagom distans och passade familjen bäst för dagen.

Det var väldigt bra att man fick och hann träna på banan innan rejset. Banan som mätte 4,4 km skulle vi köra 4 varv och den var i väldigt bra skick. Torr och snabb men hade några riktigt jobbiga stigningar, lite berghällar och lite trixigheter. Väldigt fysiskt jobbigt!!

Denna gång fick jag bra start från andra startled och låg i början efter Per Funkqvist som ledde. I mitten på första varvet gick jag upp i täten. Fick två som följde min rygg men jag bestämmde mig för att köra så hårt jag kunde. Vid varvningen gick de om och jag såg det var Johan Possman och Roger Karlsson. Kända ansikten för mig så inga konstigheter att de ville öka tempot.

Tyvärr palla inte mina ben tempohöjningen utan jag fick en rejäl dipp på andra varvet och tappa 40 sek på täten. Kunde dock hålla tredje platsen. På varv tre börja det släppa igen och jag kunde börja öka tempot och fick riktigt bra flyt. På sista varvet körde jag fort och passera Roger och gick nästan ifatt Johan men hann inte riktigt komma ifatt utan blev slagen med 12 sek. Rätt så nöjd med loppet! Bara den där stora dippen på andra som grämer mig. Ett tapp på 15-20 sek skulle vara mer acceptabelt men 40 sek är för mycket.

Imorgon är det fysiskt vilodag. Men istället tuff dag på ett annat sätt då det är jobb och barnaktiviteter. Så man blir nog trött imorgon oxå fast på ett annat sätt🙄