måndag 21 november 2011

FUNDERA LITE BARA

Ganska så ofta....eller... någongång då och då..... iallafall 2-3 gånger per år så kommer den där som skulle kunna bli en "riktiga" cyklist in på jobbet och ska ha hjälp med sin cykel. Det kanske inte är första gången man märker att de har passionen för cykel. Tyvärr verkar de inte veta det riktigt själva. Men börja man prata lite mer med dem om cykel följer några touren... eller ...iallafall cyklar de nästan dagligen och pratar varmt om sin cykling. 
Några cyklar jag tar emot har gått väldigt, väldigt mycket på relativ kort tid (5-10år). Cyklisten som lämnar in vill inte byta cykel för den här går ju så bra och de tycker de nya cyklarna är så dyra. Dyra?? undrar man då!! Jämfört med vadå? Jämfört med en plattTV, iphone, bärbardator, moped, motorcykel, bil!!!! 
Borde man inte tillåta sig att prioritera sitt intresse så man fick ut ännu mer glädje av det? 
Oftast är de 50+. Och jag tror de flesta har rätt bra ekonomi och skulle lätt kunna casha minst 10 000:- för att få en riktigt, riktigt bra cykel jämfört med den gamla oljeindränkta, glappande och trögrullande cykel de cyklat på i minst 5-10 år. De skulle tillochmed kunna ha en vintercykel som var lite oljig och sen en finare sommarcykel som var lättrullad och i tipptopp skick..... men....Men den här cykeln duger åt mig, säger de, innan de frågar vad det kostar att laga punkteringen. De tittar ned på det blankslitna däcket med torrsprickor och utbrister, -Det räcker att byta slangen. Inte alla kanske är så handfasta så oftast kan man iallafall övertala dem att byta däcket oxå sån tur är. 

Finns en farbror som jag mött massor av gånger under flera års tid som cyklar på en typ 3 växlad herrrcykel. Jag har mött han på flera ställen runt om i roslagen. Tänker varje gång- varför kör han inte på en bättre cykel när han verkar cykla så mycket? En annan farbror som varit in på jobbet som cyklar till och från Rimbo och Norrtälje på sin säkert 25 år gamla enväxlade cykel. Mötte den farbrorn mitt i vintern utanför älmsta, ingen hjälm, inte ens mössa, jeans och en tröja. - snacka om hårding tänkte jag när jag mötte honom, vi vinka glatt till varandra båda två. En kvinna har jag oxå mött på rådmansö, läste senare om henne i ett reportage i NT-tidningen. Hon cyklar nästan varje dag i flera timmar på sin 7-väx navdamcykel med korg fram. -shit vad bra träning hon får med det motståndet tänkte jag då vi möttes. Tror alla deras rundor skulle kunnat bli ännu längre och ännu skojigare om de hade haft rätt cykel för ändamålet.

Började fundera lite på detta idag då igen då jag hade just en sådan kund. Blev oljig långt upp på underarmarna efter att meckat med den cykeln. Men nu håller den nog några mil till :.)