måndag 14 november 2011

GRYMT NÖJD DAGEN EFTER SM CYCLOCROSS

Grymt bra startfält i masterklassen, jag står så långt bak att jag inte ens syns i startbilden.
Så var sista målet på säsong 2011 (även fast säsong 2012 redan börjat) över. Det var SM i cyclocross nere i Åstorp. Inför detta race har jag hållit mig frisk och tränat bra hela hösten trotts två småbarn och vad detta medföljer i förkylningsväg. Har ju 2 bedrövliga höstar före detta då jag varit förkyld nästan hela tiden. men iår har det varit mycket bättre(peppar,  peppar ta i trä). Var riktigt orolig dock inför SMet då familjen varit förkylda veckan innan men jag klara mig med lite lätt snuva och torrhosta, men inget som drog ned min prestation alls.
Servade och tog hand om Simon dagen innan SM då Irma Grape och Rebecca körde Stockholm Rogaines dam mtb klass och vann, jätteskoj. Blev hämtat av Stefan Larsson vid 17-tiden och vi for ned mot Åstorp. Vi övernattade i Jönköping och körde sista biten på söndag morgon ned till Åstorp. Provkörde banan mitt på dagen och den kändes jätteskoj och utmanade men jag trodde Benny skulle lagt till lite tuffare backar men det var mycket kurvor och ganska svåra kurvor så det kunde man utnyttja bra som mtbare. Riktigt bra bana, arrangemang och bra speaker. Precis som man vill ha det.

När man blev uppropad till start fick jag vänta LÄNGE innan jag blev uppropad och fick stå nästan sist. Inget bra utgångsläge med det starka startfältet som var på plats. Men det var egentligen ingen överraskning då jag ju ej kört någon cup-tävling. Jag som egentligen gillar att gå ut lite, lite lugnare fick nu ösa på på rött direkt och köra riktigt offensivt för att ha en tjans denna dag. Och det gick faktiskt riktigt bra!!!

2a Mikael Carlsson  1a Hans Mård, 3a Patrik Eklund
Jag körde upp mig ganska snabbt till runt 15e plats sen tog jag en efter en tills jag var uppe på ca 8e-10e plats och med bara meter upp till täten men hade förbrukat mycket energi då. Fick lite syra och tempot började samtidigt gå upp i täten så jag fick i 3 varv kämpa mig kvar runt 10e plats där vi bytte positioner från kurva till kurva. Inför sista varvet låg jag 8a och 15 sek efter medalj. Plötsligt så börja jag snabbt ta in på de framför. Tog snabbt in 2 placeringar i början på sista varvet och började se Stefan Carlsson rygg nära. Körde allt jag hade och fick ett fint flyt och kände mig riktigt stark. När det bara var ca 500 meter kvar var jag ifatt Stefan och i den sista backen ryckte jag och tog sista kurvan och tog i allt i upploppet och kunde ta 5e platsen bara någon sekund före Stefan Carlsson. Jag var 17 sek efter en medalj och bara 9 sek efter suveräna Benny Andersson.
Hade satt som mål att vara bland de 5 främsta så jag är helnöjd med insatsen. Bra flyt och bra ben hade jag idag men det brukar jag ha när det är SM.