fredag 18 november 2011

TRÄNINGSPROGRAMMET



MITT GRUND TRÄNINGSPROGRAM NÅGRA VECKOR FRAMÖVER

MÅN: Bål 11 min. Vila.

TIS: Bål 11 min. Trainer 4*4 min 90-95% + 1*4 min/10/20sek 100%. 60 min. 

ONS: Cykel distans ca 3 tim lugnt.

TOR: Bål 11 min. Trainer 20/40 sek, 2 set/15 min 90%. 45 min.

FRE: Bål 11 min. Vila.

LÖR: alt 1. Träningsrace mtb eller cross ca 45 min. (alt 2. Trainer alpe d huez race ca 45 min.)

SÖN: alt 1. Mtb backe 15*1:30 min 80-85% 60 min. (alt 2. Trainer 6*6 min 80-85% 60 min.)

Totalt ca 7 tim per vecka.

Några små ändringar till denna vinter. Har tagit bort ett distanspass helt. Så istället för 2 st distans pass kör jag 1st distans pass. Jag kommer köra 4 intervallpass i veckan med lite olika varianter, varav ett är ett race per vecka. Snittet i timmar per vecka sjunker till ca 7 tim (om jag håller mig frisk) istället för 10 som jag haft som mål men förra året blev det bara 7:40 tim i snitt. Men de timmarna kommer ändå innehålla mer på rött än föregående år. Något träningsläger med lite mer betoning på distans kommer jag försöka lägga in om jag får till det.

Lite om varför:  Ändringarna jag gör är för att tiden blivit lite mer knapp som 2 barnsfar och  något som jag vill fokusera på är att gå ned några kilo till, och efter år av olika metoder så har jag insett att det är lättare att gå ned i vikt om man inte tränar för mycket timmar. Utan istället kör kortare pass hårt. 
Kör man långa pass och särskilt om man kör lite för hårt så blir man ju hungrig som en varg. Man blir dock inte lika hungrig av 1 timme hårdkörning och efterbränningen är grym efter sådana pass. Det är ju så att de små förbättringar jag kan göra på intervaller är knappa jämfört om jag skulle gå ned ca 5 kilo. Mountainbike handlar ju trots allt om att ta med sig sin vikt uppför....mest. Körtiden på racen jag kör är inte längre än ca 60-75 min och det handlar mer om fart än uthållighet.
Tills sist idag- mitt motto 2012: Gå längre än du planerat, be om månen...du kommer bli förvånad över hur ofta du får det.