lördag 21 april 2012

GT 1A H40 SWECUP PREMIÄR

Foto: John Larsson
2a Michael Johansson 1a Gunnar Töjren 3a Magnus Pedersen
Fullständiga resultat HÄR

Det var kyligt men vädret var som förutbestämt. Moln, sol och runt +7 grader.
Pågrund av det kyliga vädret hoppa jag provkörningen av banan på förmiddagen då man kan banan ganska så bra och Södertäljes bana blir sällan lerig. Den går på en stor sandås och det var en riktigt fin bana som Södertäljarna bjöd på så här i Swecup och Svealandscup starten.

Det var ett skapligt startfält i H40 klassen när det drog ihop sig till start. När starten gick så var det Christer Claar som tog tag i taktpinnen i första långa stigningen, när han var klar så tog Magnus Pedersen ledningen i nästa flackparti och Michael och jag hängde med. 
När det var dax för lite mer kurvor och stök gick jag upp i täten och gasa på och fick en lucka ned till Michael som var närmast jagande. Luckan höll till andra varvets långa stigning. Michael var ikapp och mina ben var mer än tok stumna. Ett tvivel for genom min skalle och jag var riktigt orolig. Drog en liten bit till men benen tog tid på sig att återhämta sig så strax innan lagningen släppte jag om Michael och lät han bestämma tempot. 
Michael verkade inte stressa utan körde lugnt och säkert i ett ok tempo och jag börja undra om han var trött eller om han fejka. Lät han bestämma tempot tills flackpartiet då jag tyckte jag återhämtat mig ok.

 Testa en attack men Michael svarade med en Michael-igångdrag följd av explotionshöjande tempo och jag blev lite paff men benen hade återhämtat sig så jag följde med nätt och jämt. I den mest tekniska branta nedförsbacken fick Michael i lite felväxel och sjabbla lite och när vi var framme vid lagningen hade farten sjunkigt och jag kände mig iså bra slag så jag gick på attack och fick en lucka som växte väldigt fort. 
Vid varvningen mötte jag Michael då banan går nära varandra och han såg uppgiven ut och såg ut att ta det lugnt. Det tackar man ju för men man kan inte vara säker så jag körde allt vad jag hade sista varvet och fick en bra lucka bakåt och jag vann ganska så tryggt till sist.

Väldigt nöjd med dagen och vinsten. Samt att H40 hade snabbast snittfart av alla med 22,8 km/h. Nu är det väl inte så att vi var snabbare än elit för elitklassen hade en extra tuff backe som drog ned snittfarten, men på pappret så ;.))

Extra kul att Irma vann i D30 oxå och Stefan Larsson var 7a i H40.
Samt så får Ville Olsson en stjärna för sin vinst i H30, det var skoj. Har ju tränat med Ville en hel del och Ville och Stefan Hilke (3a i h30) ska ju med ned till Master EM i Kranjska gora.