lördag 27 juli 2013

NORDISKA MÄSTERSKAPEN

Riktig medelhavs värme I Finland när Nordiska Mästerskapen I XCO avgjordes. Hela fam Töjren/Grape på plats så vi var på plats lite tight inpå loppet men jag hann ut 1 varv och kolla banan. En riktig tuff, teknisk och hyffsad kuperad 4 km bana som vi skulle köra 6 varv på. Några A och B lines på de svåraste partierna. En hel del stenar som gjorde racet riktigt utmanande.

Fick en bra start och var ut som 3a. Rocco P var snabb och var före mig en stund. Men ganska fort var jag 2a och jagade 1an I loppet. Låg på hans hjul då han valde en A Line jag ej provåkt och jag tvärbromsa innan stupet. Fick springa nedför och tappa en placering till min finska vän Panu. Jagade vidare och kör om Panu igen men hittar inte flytlinjen så jag hamnar på en hel del stenar. Får en hasning och luftutsläpp. Har ändå något kilo kvar I bak så jag kan köra på men måste vara väldigt försiktig när det gick lite fortare I kurvorna så jag inte skulle få platt I bak. Hade inga extra hjul så när jag varvade skrek jag på Irmis att hämta pumpen I bilen. Själv fick jag fortsätta ett varv till.
Hängde ändå med hyfsat och låg 3a vid varvnin till varv 3 och nu stanna jag och pumpa. Tappa en placering men nu var cykeln intakt och jag kunde gå på för fullt. Körde ikapp täten på ca 1 varv. På varv 4a går Finska mästaren om den som ledde loppet och gasar för fullt.
Jag hakar på och får bita I ordentligt för att haka. In på varv 5 har tempot lugnat sig lite och jag får lite luft igen. Gör en attack innan ett längre tekniskt part och får den lucka jag ville ha. In på sista varvet hade jag ca 20 sek ledning. Drog ifrån lite mer på sista varvet och vann med tighta 30 sek före den Finska mästaren. Tight lopp och stressigt för mig men väldigt nöjd med att jag lyckades hålla ihop allt tills mål. Och supernöjd för Guldet!!! Nu är nästa riktiga tävling VM I Sydafrika den 25 augusti:-D:-D