måndag 19 maj 2014

KÄMPA HÅRT LÄNGE

Foto Ida Olsson. Nästan ifatt täten i starten där närmare 150 man startade samtidigt. Gällde att inte få dålig start, men det sved!!! Jävlar.... vad det sved!!!!!!

Foto: Ida Olsson.  Ungefär här jag led som mest, tänkte springa men benen bar inte....blev att gå stödjandes på cykeln!!
 En liten rapport från första deltävlingen Svenska cupen XCO i Vårgårda från igår.
Vädret var sommar strålande och banan i kanonskick. De stora startfältet gjorde att en startloop uppför hela slalombacken lades in och det var bra. Men shit vad det sved!!!
Jag har ju startat dåligt de senaste racen så nu hade jag bestämt mig för att INTE få en dålig start. Tur för mig så var jag seedad. När jag tittade bakåt från 3e startled och såg sista startled ca 50 meter bakom mig så förstod man att stod man där så var man rökt redan från början, OM man inte var toksnabb!!!

Starten gick och jag tog i för kung och fosterland!!!!!!!!! Jag arbeta mig framåt ända tills jag nådde tätgruppen på hela startfältet i mitten av backen, dååååå slog syrachocken in som en käftsmäll!!! Jag tog mig knappt överkrönet på backen och började dala i fältet. Tänkte att jag hämtar mig utför men det gjorde jag INTE!!!
Det tog nästan 2 varv i total kaos och panik i kroppen innan det började släppa och jag kunde börja gasa igen. Det var en ren kamp att inte tappa för mycket de där 2 första varven. Jag hade då dalat en bra bit ned och låg ca 5a-6a i h40.
Men när jag gick in för varvning på varv 3 av 4 så börja jag få tillbaka flytet i åkningen och  kraften i benen.

Jag börja avancera och körde på allt jag hade igen. Hade inte det där riktiga backflytet men återhämtningen funka igen och jag körde starkt tekniskt och på flacken, en skön känsla!!!
När det blev dax för målgång kändes det som om jag kunde nått pallen men då ingen speaker sa något och jag hade ingen annan heller som sa något om placeringar så tänkte jag att det räckte väl inte ändå till pallen.

Så när resultaten kom upp någon halvtimme efter sista målgång så stod jag först i resultatlistan i H40 och det var sådan lättnad och jag blev så grymt nöjd att jag ändå lyckades knytat ihop det hela trotts dippet i början.

Supernöjd - är jag och orden som snurra i huvet under racet var - kämpa, hårt, länge, till sist får du lön för mödan! (Med det menas allt från själva racen till de åren man lägger ned på sporten).

Foto: Ida Olsson.  GT börjar få upp ångan igen!!!

Foto: Ida Olsson. Skaplig backe i Vårgårda, mycket rolig och utslagsgivande bana, 5 av 5 plus!!!
Foto: Andreas Sandin. The big jump!!! GT in action!!!