torsdag 6 augusti 2009

AIR BORN



Konst är något man inte kan, för när man kan det är det ingen konst.

Konst måste ju komma från ordet konstigt, eller tvärt om. Vad som kom först är det nog ingen som egentligen vet. Appropå konstigt så funderar jag ibland på min inkomst. Funderar hur man skulle kunna tjäna en liten slant till för att kunna vara ledig mer och spendera mer tid på cykeln och fara utomlands och cykla i bergen. Men hur jag än vänder och vrider på problemet så är det mycket arbete som relaterar till mycket pengar. Det är inte så att jag gräver ned mig i grubblerier om det. Tex på jobbet så yppar jag aldrig om löneförhöjning eller att det inte stämmer på lönen mm. Jag har bestämt mig för länge, länge sedan att pengar är ont. Pengar för med sig olycka. Jag plockar tex aldrig upp pengar som jag hittar på marken. Nu har jag bara hittat tex 10 kronor och liknande men jag har aldrig plockat upp dem. De som gör det betecknar jag här i Sverige som giriga och girighet är bland det värsta jag vet.

Men man kanske skulle börja måla. För inkomsten menar jag. De konstverk man sett allt för ofta liknar det Iza 16 månader klottrar ned på sina fasttejpade papper på matbordet. Problemet är väl bara att man tjänar först kosing på målningarna efter sin död. Ioförsig kan ju Iza resa och cykla i bergen hur mycket hon vill då och det skulle kanske vara en liten tröst nere i den mörka graven.

Om jag däremot lärt mig spela ett instrument ordentligt skulle jag inte cyklat idag, det vet jag. Hade jag lärt mig att spela skulle jag bildat ett band och spelat musik. Göra musik som var spännande, komplicerad men ändå vacker och konstig. Som tex Camel, Genesis, Yes, Gentle Giant, mm gjorde på 70-talet. He He.. Jag skulle förstås i dagens samhälle tjäna mindre än jag gör nu då det i denna kalla tid handlar om att tjäna pengar fort och att det ska slå och ebba ut lika snabbt som ett luftburet virus.

Näää nu orkar jag inte grubbla mer idag. Lutar mig bakåt i solstolen och lyssnar på Camels air born. Shit va bra musik det gjordes i haschsmoggen.....