söndag 2 augusti 2009

VARULV

Denna helg var det 100% Svenskacup MTB XC i Södertälje.

På lördagen kördes ett XC lopp vid sydpoolen arenan. Banan var kanonfin. Snabb, mycket parkstig och inga direkta svårigheter förutom att köra riktigt fort då det var kuperat som attan. I min klass körde vi 6 varv på 5 km bana. Det var ett litet startfält men riktigt starkt då världsmästar Uffe var på plats igen i H-30 efter att kört i elitklassen i början av säsongen. Jag förstod redan från början att Uffe skulle bli för svår idag samt hade han hemmabana. Ola däremot visste jag att jag hade tjans att slå om jag körde riktigt bra.

I starten hamna jag först i början men ganska så snabbt var Uffe och Ola förbi och satte upp en högt tempo. Jag lyckades inte mäkta med det utan fick köra lite i min egen fart. Ola körde för hårt och fick dra ned på tempot så pass ett tag att jag fick en lucka på andra varvet på en minut till honom. Uffe segla iväg mer och mer medans Ola hämta sig och vi körde sedan jämt in till mål. Uffe vann med 2:32 min före mig och jag var 50 sek före Ola. Detta race var kul och jag är nöjd med benen, farten och placeringen. Jag drog ifrån med 5 poäng till nu i cupen och leder med 15 poäng före Ola.

I D-30 så körde Irmis starkt igen och Irmis cykel höll idag och hon blev 2:a efter Tuuli som var ännu starkare idag. Stefan körde sitt bästa race för säsongen i h-40. En konon fin 6:e plats i den hårdaste klassen om man ser till deltagare. Mer resultat här:


Idag Söndag var det bara jag för CKN som tävlade i Södertälje och då skulle ett LL lopp köras. Det var 3 varv på en 21 km bana. Mycket väg och mycket stökstig bestod banan av. Jag tänkte innan loppet att jag får vara nöjd om jag är bland de 5 bästa då LL är en variant av XC jag inte gillar och inte är lika bra på som riktig XC. Jag tycker helt enkelt att det är riktigt tråkigt med LL men för poängens skull tvingar jag mig själv att köra. Med det i huvet så gör man såklart ingen kanonrace eller kanonstart som är tvunget när alla klasser drar iväg samtidigt och det blir smalt ganska så snart.

Några damelit kroka ihop i starten och jag fick fota och vipps så var jag bland de sista iväg. Försökte jaga ikapp men när det smalna av så var man låst. Bara att köa. När det börja släppa efter ett halvt varv körde jag hårt för att komma ikapp. Kändes bra men vid varvning slog det mig att det är 2 varv kvar. pust!!! Kände av gårdagen i benen och drog ned lite på farten men blev bara tröttare och tröttare samtidigt som mer och mer negativa tankar dök upp. Sen sjönk pulsen och därmed farten och jag var nära väggen. I slutet av varv 2 kom Alexandra Engen ikapp med en klunga och jag haka på.

På en grusväg körde 2 killar precis framför mig ned i ett hål i vägen och tokkrachar framför mig och jag tuchar i och får själv en flygtur ned i en stort dike, som tur är. Jag landar i högt gräs och klarar mig och cykel. Sitter någon minut för att få tillbaka luften i lungorna men sedan är jag iväg igen. Vid varvningen har jag ingen lagning men har en ny flaska stående där så jag tar den och oxå några halva bananer och dricker saft.

Efter någon kilometer tappar jag min nya flaska och då är gråten nära. Snyftar lite och så kommer dam nr 2 om med Stefan Norlin och Johan Östblom på rulle. Där får jag häng och börjar känna kraften komma tillbaka lite mer. Johan seglar iväg medans jag lägger mig bakom damen och njuter av utsikten och känner kraften (testoronen) komma tillbaka och jag börjar till och med dra lite här och där.

När Johan syns igen mot slutet åker jag ikapp och om och tar mig iallafall upp till 5:e plats imål och får väl ändå erkänna att jag är rätt nöjd med det även fast jag velat bättre, men det vill man ju jämt. Det tråkiga för mig idag var att Ola var en säker 2:a idag och nu tappa jag ledningen i cupen och ligger istället 5 poäng efter Ola.

Grattis Ola!!!

Vi sa lite skämtsamt efteråt tillvarandra, leendes. -Vad gör man inte för att hålla spänningen uppe!!!
När vi vände ryggen till varandra så åkte käken ut, musklerna spändes, huden ludnade, bettet blev varglikt och klor växte ut istället för naglarna.... he he he.... Mer resultat här: