söndag 16 augusti 2009

KLUBBMÄSTERSKAP MTB XC 2009

En av årets viktigaste prestige tävlingar avgjordes idag på roslagskrossen. Det var CK Norrtäljes Mountainbike XC klubbmästerskap. Eftersom det gått bra för mig iår hade jag favoritskap och en otrolig press på mig att prestera.

Iza vaknade kl 5:45 så det var upp och äta välling sedan begav vi oss till roslagskrossen för att snittsla och pila banan. Efter någon timme var vi tillbaka och efter Iza fikat så börja jag göra sallad och koka kaffe till lunchen vi skulle bjuda på efter racet. Så kom dom då alla inbjudna stjärnor från när och fjärran Hela 4 SM medaljörer i cykel var på plats. Vi körde öppet KM så det var stjärnor från hela Sverige på plats.

Efter mastervarv och småprat om formen och material så gick då starten.

Johan Norin satte upp ett hisklit tempo och satte alla veteraner på plats direkt. Men Johans tempo dödade även honom själv så efter ett kvartsvarv gick stor stjärnan SM ELIT SILVER MANNEN från 1990-talet Stefan Nilsson upp i täten följd av Tommy H-40 SM SILVER 2009 Olsson. På 3e plats skuggade Per Kumlin de 2 i täten följd av mig som är regerande H-30 SM MÄSTARE och framförallt KM XC vinnare det senaste decenniet i CKN. Efter mig kämpade regerande CKN KM LL MÄSTAREN Stefan Larsson för att hålla hjul samt Robert Jonsson och H-40 SM LINJE SILVER 2009 killen Peter Lindqvist.

Efter nästan 3/4 delar av loppet körde Stefan N lite fel och förbi slank Tommy och jag. Tommy körde hårt. Mycket hårt i 3 varv med mig hängande i en lös tråd ca 30-40 meter efter. På 4e varvet fick Tommy en liten, liten svacka och jag tog tjansen att göra ett litet ryck. Jag fick en 30 sek lucka snabbt och den höll jag sedan till mål.

Bakom oss så kroknade den ena efter andra av den hårda banan och några tog den lätta vägen och klev av medans några kämpade hårt och tog sig i mål med bara mer eller mindre tid efter täten. Kul att det var så många som körde idag på KM:et. Det var nog det hårdaste KM:et hittills i CKN s historia på MTB FRONTEN.

Efteråt var alla vänner igen och en god husmanslunch serverades hos familjen Grape/Töjren under Izas granskande blickar på alla unga gubbar och gummor som bara pratade och pratade.

Resultat MTB ÖPPNA KM XC

Roslagskrossen 6*3,3 km
1:a Gunnar Töjren...CKN...1:02:34 tim
2:a Tommy Olsson...Norberg CK...1:03:00 tim
3:a Stefan Nilsson...Spårvägen CK...1:04:30 tim
4:a Per Kumlin...Spårvägen CK...1:06:00 tim
5:a Stefan Larsson...CKN...1:09:00 tim
DNF Johan Norin...CKN
DNF Robert Jonsson CKN
DNF Peter Lindqvist CKN

CK NORRTÄLJE MTB KM XC
1:a Gunnar Töjren GULD
2:a Stefan Larsson SILVER