söndag 26 maj 2013

H40 TOTALSEGER PÅ BORLÄNGE TOUR

Foto: Jesper Andersson
Borlänge tours sista dag och sista etapp XCC så var jag I totalledning med 33 sekunder tillgodo på Jonas Palmberg som var närmast jagande sedan var det dryga 1:30 min ned till 3an, så det var Jonas som inte fick gå loss idag.
Taktiken denna dag var att gå på för fullt redan från start. Jag stod oxå I polposition så jag borde göra en bra start därifrån. När starten gick slog jag på för fullt men en 4-5 st var ändå snabbare än mig I starten. In I första kurvan var jag 4a, I utgången 3a och på nästa raka plocka jag Rocco och Thomas också jag var uppe I ledningen. Men det var tätt bakom. Jonas var snabbt inne på mitt hjul och efter en liten stund var även Henrik Lord men I tät klungan och några sekunder bak jagade Jan Jakobsson trion.
Jag ville ha kontroll på racet och gick på för fullt längst fram och ingen verkade vilja gå om så jag fick köra mitt race. Men jag var lite orolig på några ställen där det lät som jonas bara rulla bakom mig och tankarna snurra att nu bränner jag mig och Jonas rycker och då är jag rökt.
Men väl inne på 3e och sista varvet ledde jag fortfarande och det började kännas som jag kunde lägga I en växel till. I den längsta sandstigningen tänkte jag på hur jag körde på EM I Kranjska Gora (sitta lite mer upprätt och bara låta benen veva) och jag fick till det där backflytet som varit lite på villovägar ett tag. Uppe I toppen av backen hade jag fått några meter men jag låg på eldrött. Körde på allt jag hade och lite till ända in till mål och fick verkligen vrida ur minsta lilla gnutta energi för att lyckas hålla snabbe Jonas efter mig in till mål. Med ynka 8 sek vann jag till sist även dagens etapp. Jonas blev 2a, Henrik 3a och Jan 4a.
Det blev även totalseger på Borlänge Tour för mig I min klass. 2a totalt blev Jonas Palmberg och 3a totalt Henrik Lord.
Alla total Resultat här
Det var en grym helg men strålande varmt och soligt väder och roliga banor samt bra upplägg med xce, xc och xcc. Lite surt med att så många klasser var på banorna samtidigt så det blev mycket trångt bitvis men det var lika för alla så egentligen bara att gilla läget. Xce upplägget var bäst hittills på de xce race jag kört.
Foto: Jesper Andersson