söndag 30 juni 2013

MARIEFRED XCTT & SM XCBANA TEST

Stefan Larsson in action i Mariefred

Erik Åkesson in action i Mariefred
Idag drog Stefan Larsson och jag till Mariefred för att köra ett XC TT. Det var Jimmie Furunäs hemma bana. En ganska så kuperad bana med klassiska rotstigar blandat med snabba stigar och några svårare tekniska partier. Summasumarum en riktigt fin och skojig XC slinga. Efter mastervarvet körde vi  5 eller 3 varv.
Jag siktade på 5 varv och när starten gick var Tommy Olsson hetast och drog iväg som en gevärskula. Jag fick kämpa ordentligt för att följa på de rotiga partierna men kände att jag hade bra krut i benen uppför.
 I mitten av varv 1 hoppa Tommys kedja av så jag blev själv i täten. Under varv 2 var Tommy inte långt efter utan jag var hårt jagad.
Men på varv 3 hade jag dragit ifrån lite mera och sen drog jag ifrån lite mera de 2 sista varven. Jag hade ok flyt och benen funka kanon så jag hade en rolig dag på Jimmies bana tuffa XC bana.
 Mina varvtider blev: 7:45, 8:12, 8:09, 8:17, 8:18.
 Får tacka för arrangemanget och fikat efteråt :.)
Resultaten här under:

Efter racet i Mariefred så drog vi till Södertälje för att köra SM XC banan. Jack Kok visade oss banan som gick på samma kulle mitt i Södertälje där det var cuptävling förra året. 
Banan var lite ändrad så det kändes bra att provköra så man vet lite vad som det ska tränas på till SM XC racet.
Banan var mer kurvig och lite mer teknisk än förra året men fortfarande dominerar de lite slätare breda 
stigarna. Det omtalade droppet var ganska så svårt tycker jag då ingången i det är en snäv kurva - uppför och sen en stor knöl följd av ett litet stup. Ligger man i rätt linje så går det ok med ett litet pirr i magen men hamnar man fel så blir det lätt riktigt fel och vurpa. Fråga Tommy O ;.))
Hade man gått in lite rakare i droppet uppifrån så skulle det vara lättare.
En hel del uppför och nedför är det så inte mycket flack åka. Backarna är dock lite mera av 
styrkebackar och inga låååångklättringar. Det
  var väl det enda jag saknade, en lååååångstigning från botten till toppen så man måste växla ned till mellanklingan. Nu klarar man banan ok med 40 klinga i fram då jag har en 34 klinga som lättast i bak.
Men rolig bana är det och den har lite utmaningar.
Håller med Ville Ohlsson om att den påminde en del om Borlänges XCC bana, men med lite mer tekniska utmaningar.

Jack Kok visar och Tommy Olsson testar SM banan.