måndag 18 maj 2015

HUSQVARNA VÅRGÅRDA ISABERG HELT RÄTT XCO

Foto: Jeppman foto. GT in action på Vårgårdas XC SWECUP.
Dagen efter premiären av Swecup är en lite av vilodag och analysdag så man kan förbättra sig till nästa race. Nu har man ju inte många dagar på sig innan nästa Swecup då det redan är nu på fredag. Så träningsmässigt blir det mest aktiv vila de få dagar som är kvar. Gäller att vara återhämtad och hungrig igen. Det enda hårda passet denna vecka blir morgondagens MTB XC TT på Kvisthamra banan kl 18:30.

Vad lärde jag mig av helgen då!?!
* Att jag borde tränat mer på banan innan tävlingen. Båda banorna denna helg var vässade och det var ingen hemlighet. Jag valde ändå att komma tight till tävlingen utan att ha tränat på banan tillräckligt. Det gjorde att jag tog b-linjer på lördagens race och inte hann träna på hoppet i Vårgårda tillräckligt mycket så jag valde att inte hoppa utan även där köra b-linjen. Att jag inte hoppa på söndagen gjorde ingen skillnad på slutresultatet mer än att jag kanske tappa lite onödigt mycket självförtroende. Men däremot på lördagens tävling så kan det ha gjort skillnaden på vinna eller bli tvåa då jag bara var 6 sekunder efter Hasse. hade jag kört A-linjerna hade jag förmodligen kommit ifatt Hasse på slutet. Nu är jag ingen spurtare så jag hade säkert blivit slagen ändå men underverk kan ju ske :-) ....Så summa sumarum om det är Träna mer på banan INNAN racet. Onödig sekunder man ger bort gratis annars.

Förutom det så tyckte jag att jag gjorde så bra jag kunde och jag hade ok flyt och benen funka bra. Så bara att träna vidare.

HUSQVARNA VÅRGÅRDA och ISABERG ...tummen upp!!!! Gilla!!!!
Måste bara tillägga att banorna som Huqvarna och Vårgårda bjöd cyklisterna på var kanonbra XCO!!! Mountainbike ska ju vara cykling på berget som namnet säger :-)

Jag gillar verkligen att de tightat till banorna. Lite kortare banor. Mer kuperat. Mer svåra hinder (även fast jag var lite fegis i helgen ;-) ) Men samtidigt i grunden ganska så fina och snabba stigar med kurvor och upp och ned.

Jag skulle vilja att det blir ännu mer som framförallt i Danmark och även i övriga Europa att det byggdes ännu mera. Gärna mer plank kurvor både uppför och nedför, rockgardens och hopp.

 Men!!!!.... bara för att det är byggt behöver man inte bygga livsfarligt eller att man måste hoppa. Man kan göra hindren så det går att rulla över dem så de flesta kan köra i dem utan att vara Elit. Men man ska kunna tjäna några sekunder här och där om man klarar hindren med fart.
Ska Eliten och vi Veteraner kunna hävda oss på EM och VM så måste vi hänga utvecklingen av XCO då banorna ser ut såhär när man åker ned och kör i Europa och på andra kontinenter. Blir dessa banor vardag här hemma så är det inga konstigheter när man kör rejs söderöver :-)) Men vi är helt klart på rätt väg. Det visade Husqvarna, Vårgårda och även SM banan i Isaberg.