söndag 31 maj 2015

KLIPPINGRACET XC SÄTER

Då det var aktivitetsdubbelbokning hos fam Grape/Töjren så blev det att kiddsen och farmor Thea fick haka på till Säter. Lite mer fixade då man har med sig småbarn.
För att få dem lite motiverade till den långa bilresan så tog jag med deras hojar så de oxå fick tävla i nybörjar racet. På vägen hem lovade jag oxå lekstop på Salas lekpark.

Väl framme i Säter så fixa vi nr-lapparna sen stack jag ut för att testa banan. Banan var riktigt skojig men det var en bana som man ville provköra alla hinder några gånger. Därav hann jag ej köra hela banan. Sista jag gjorde i stressen på att hinna testa var att klota på en A linje och vrida till bromshandtag och få växlarna ur läge...suck!
Hann ned till kiddsen nybörjar start och körde med dem på racet. Sen ned till bilen och snabb fixa hojen. Med 10 min till godo hann jag upp till starten som var framskjuten 10 min så då var det plötsligt lugnt med tiden.

När starten gick var jag som oftast slow starter och känslan var rostig. Men benen svarade bra så jag stressade inte utan jag körde upp mig placering efter placering tills jag efter 2 varv av 5 var ikapp Jonas Palmberg som ledde h30 klassen som jag körde idag.

Vi hade sedan ett tight race och på sista varvet låg vi total 2a och 3a i spåret. Bara världscyklisten Emil Lindgren som var före(långt före).

På sista kilometern attackera Jonas och han fick en lucka utför. Jag orkade inte täppa de sekunderna. Och på målrakan blev jag omspurtad av en elit-åkare. Så jag blev 2:a i h30 men 4a totalt. Får vara nöjd med!!
Det var ett väldigt lerigt och blött race då regnet öste ned hela racet.

På vägen hem så höll jag vad jag lovade barnen så vi stanna en stund på Salas lekpark så barnen fick leka av sig.

Rätt slitsam dag men kul:-)

Foto: Sebastian Holm. GT in action på Klippingracet XC Säter.