söndag 15 maj 2016

NÖJD MEN SMOLK I BÄGAREN


Vädret var ingen höjdare när Stefan och jag anlände till Vårgårda på lördagkvällen. Vi böt om snabbt och sen på hojarna för att rulla några varv på Vårgårdas Xco bana inför Swecup rejset. Trotts det kalla och fuktiga vädret så var banan riktigt torr och fin. Vårgårdas bana är verkligen jätte kul och det är riktig Xco och utslagsgivande med många höjdmeter och lite små kluriga partier längst med banan. Träningen gick fint. Det var bara hoppet som jag dissa och istället körde  B-linjen där. Hoppet i Vårgårda är ganska så högt men det värsta är landningen som är lite för flack för mig och det blir lätt tung landning och risk för vurpa. 

När det var dax för start kl 11:45 idag så var det tydligen inte någon seedning från Säters Swecup. Så jag blev uppropad bland de sista och fick stå i 5e startled. Tufft då det var 60-70 man före i starten. Men Vårgårads startbacke är rätt så bra då den är lång, brant och bred så har man bra ben så kan man köra upp sig bra. När starten gick så blev det lite stökigt men när vi kom ut på asfalten så kunde jag börja avancera. Benen var i fin form så jag körde upp mig till ca 5-6 plats. Efter den öppningen fick jag lida lite något varv och ett tag var jag nere på 8-9 plats. Men efter ett varv så var jag pigg igen och kunde gasa på. Det var tight då det var många bra cyklister på plats idag. Men efter 2 varv av 4 så var jag 4a men hade täten i sikte bara ca 20-30 sekunder framför mig. Jag körde stabilt och jämt och hoppades att de forna världscup åkarna oxå skulle tycka banan var jobbig. Och in på sista varvet så krokna Johan Malmsten och Dansken Thomas Norup något och jag tog in rätt snabbt. I den sista långa stigningen gick jag om Thomas och var ikapp Johan. Johan gick jag om i toppen av backen och sen var det bara att gasa och hålla sig på hjulen till mål. Roger Persson var dock för snabb för mig åter igen så Roger vann 46 sek för mig. Johan var bara sekunder efter mig och Thomas blev rejält trött sista biten men han blev 4:a.

Riktigt, riktigt nöjd över min körning och placering idag med det tuffa motståndet.





Det enda sm var riktigt, riktigt tråkigt idag var att jag fick höra att SCF tagit ett förfärligt beslut och de enda klasserna 2016 som har cupstatus är Junior och elit klasserna!?!?!?!

Nu när mtb sporten är på nästan samma höga nivå som på slutet av 90-talet så ska de tydligen döda sporten. Man tror inte det är sant och man undrar vilka byråkrater som tagit det beslutet. Riktigt korkat var det iallafall.

Alla andra länder har cupstatus i veteran och till och med i Nordic cup har veteranerna cup status. Det är många veteraner som satsar på Swecup nu finns det inget att åka för så stackars de tävlingarna som ligger lite längre bort. Blir ju inte många deltagare på de tävlingarna. Sen har ju många veteraner barn som kör i ungdomsklasserna och de klasserna kommer ju tunnas ut då med.

Finns så många argument att ha det som det varit då det funkat kanon och varför ändra på något som funkat alldeles utmärkt. Hoppas verkligen SCF ändrar sig angående cupen annars kommer mtb sporten dö ut.....och snabbt kommer det gå!!!!