tisdag 17 maj 2016

SCF FÅR TUMMEN NED

Asså Scf:s beslut att ta bort Swecupstatus för ungdomar och veteraner retar mig något fruktansvärt. Inte sedan jag började med mtb 1993 har ett sådant beslut gjort mig så förbannad. Jag älskar ju sporten mtb xco och mina stora mål under säsongen är just Swecup samt SM och VM. (Och även NM och EM för veteraner om de tävlingarna dyker upp, dock så har de mästerskapen bara gått vissa år eller varit så hemliga att man ej vetat om dem, men det är en helt annan historia.)

Vad gäller Swecup så är det den cupen man ska vara mest rädd om här i Sverige. Den har haft lite sviktande intresse konstigt nog men det är viktigt med en cup för alla klasser som har SCF bakom sig och inte någon lokal aktör som tröttnar efter ett tag. Samt att cupsammanställningen finns på SCF:s hemsida. Några pokaler eller pengar är inte viktiga för veteraner men lite pokaler till ungdomarna borde väl SCF ha råd med. Viktigt för alla är dock attt det finns någon total lista att stiga eller falla på. Typ en rankinglista som används till tex SM. Där är oxå en väldigt bra morot för de flesta.

Vill man nu ha stora Elit och Junior klasser på Swecup så kan man ju inte tro att man kan ta bort grunden. Veteranerna och ungdomarna har oftast de största klasserna och många föräldrar kör i veteran klassen och har barn som kör i ungdomsklasserna. Där kommer det tunnas ut med detta beslut och i och med det kommer elit och junior oxå tunnas ut. Väldigt synd då mtb sporten ökat i deltagare de senaste åren och alla andra länder har cupstatus i de flesta klasserna.
Det finns liksom inget bra eller någon sorts förbättring med detta beslut så man undrar verkligen vilka ljushuven som kom fram till detta. Förmodligen har de ingen koll alls på mtb sporten eller!?!? Kniven i ryggen på mtb sporten blev det iallafall och nu är det bara att hålla tummarna att den överlever efter OS.

Ett klipp från Stefans Blogg ang detta tema:
........................................Bäst att passa på att placera sig, för nästa år finns det kanske inga veteraner som orkar tävla runt om i landet eftersom cykelförbundet som jag sällan eller aldrig kritiserat, plötsligt bestämt att ta bort swecup-statusen för alla utom elit och junior.

Veteraner som stannar hemma och deras barn likaså. 
Och där försvann en hel hop med framtida VM medaljörer
Ökentävlingar med få deltagare
Och där ledsnade 3 tävlingsarrangörer till.
Den fina "mtb familjen" som genererat i stort sett alla dagens stora cykelstjärnor blir ännu mindre.
Det är ju skitbra för cykelsporten!
I alla fall om man hatar den!

Nog om det.




Gårdagen blev helt vilodag. Idag cykla jag till och från jobbet samt bål träningen. När jag kom hem klev jag direkt på trainern och brände av ett 10*1 minuters pass.

Det är ju Borlänge tour i helgen och första etappen redan på fredag så blir bara korta och hårda pass nu i mitten av veckan. Imorgon kör jag 2*10 min 20/40 sekundare. Sedan blir det vila till fredag så benen förhoppningsvis är pigga.