lördag 8 april 2017

HÖGDALEN TT

TT står för TräningsTävling för att förtydliga lite.

Det var mångkonstnären Henrik Mård som bjudit in för ett rejs i södra Stockholm. Syftet är att åka några helger på varandras banor och sparra varandra då det fortfarande är några veckor kvar innan tävlingsäsongen drar igång.

Henkan hade verkligen vässat till XC banan på Högdalstoppen. Det var ca 7 år sedan jag körde där sist men man kom ihåg vissa partier och självklart backarna.

Det var en bana i världsklass som det bjöds på. Två riktigt tuffa klättringar till toppen och utförslöpa med doseringar och hopp. Även två riktiga stenkistor där det sluta med att jag tog B linjerna då jag gjorde en superman flygning över styret på uppvärmningen men ordentliga blåmärke och lite skrapsår på köpet. Fanns även lite berghäll och rotpartier i skogsdungen man var inne i några gånger per varv. På ett parti korsade banan ovan och under en hemmasnickrad bro. Riktigt coolt inslag.
Banan slår fiskartorpets bana just nu och är Stockholms bästa XC bana om man vill bli köra tuff och bli bra på XCO.

Efter mastervarvet samlades vi 9st startande och slog igång klockorna och startade för 4 varv på banan. Possman tog starten följd av Stefan Dahl och mig.

Efter ett tag var jag den som jagade Possman med Henrik Mård på hjul. Jag strula i första stenkistan och Henrik gjorde en superman vurpa. Jag ursäkta mig lite och Henrik gick om mig på andra A linjen där jag tog B linjen.

Possman hade nu en ca 30 sek lucka ned till oss jagande. När vi gick in i stigningarna på andra varvet maxade jag uppför och närmade mig Possman. Fick slita hårt uppför och i skogen för att komma ifatt. Men in på 3e varvet var jag ikapp. Jag gick om uppför på 3:e varvet och Possman hakade på något halvt varv sedan blev jag ensam. Sista varvet hade jag bäst flyt men sämst tid men alla var trötta och jag vann med ca 30 sek före Possman och Henrik 3:a ca minuten efter.

Blev riktigt bra träning och jag är riktigt blåslagen och mör i kroppen nu på eftm.
Imorrn blir det lugnare träning.