måndag 7 maj 2012

SWECUP RACE RAPPORT

Inte många bilder man hittat på sig själv från racen i helgen men här står jag spänd inför startsingnalen i Tidaholm, gissa vem :.)

Lite sen race rapport men man har inte suttit och rullat tummarna direkt efter loppen i helgen utan att gå in på onödiga hemma detaljer ;.)

 Det blev en dröm helg på min 26 tum MARIN titan xc cykel i helgen.

Stefan och jag åkte ned till Hjo samma dag som det var race och hann inte provköra banan. Det var en risk vi tog, ibland kan man rulla banan innan och ibland inte. Denna gång gick det dock inte. Men vi hade kört banan förra året så man visste karaktären på banan så det var inte överraskningar och det var torrt och fint. När starten gick i Hjo så kom jag iväg fint och la mig på 3 plats efter Micke och Dick. Lite viktigt i Hjo att få en bra start då det blir singeltrack nästan direkt. Efter några minuter blev Dick trött och var så snäll att han släppte om mig. Jag låg efter Micke och farten var ok. Jag tyckte att jag hängde med ganska så lätt men var lite orolig för benen som var lite sega. När vi kom till slutet av första varvet och långa stigningen var jag ändå så pigg i kroppen att jag tjansar att gå om och höja farten. Hade i bakhuvet att jag knäckte Uffe förra året på samma ställe. Som sagt höjde jag tempot och Micke släppte direkt. När jag rundat starten hade jag fått snabbt en 150 meters lucka och jag snegla mot Micke när vi nästan möttes och han såg uppgiven ut och såg ut som han var ute och promenadcykla. Förstod att han inte var i någon vidare form för då skulle han inte gett sig så lätt, men det tacka man ju för och jag stod på för fullt racet igenom. Insåg att jag hade rätt stor lucka mot slutet men man kan aldrig ta ut en seger i förskott. En punka, kedjebrott och dagen kan vara förstörd så det gäller att inte slappna av förrän man är i mål. Detta race vann jag med 4.30 min tillgodo och det är nog den mesta tidsmarginal jag haft bakåt. Det är man ju inte ledsen över.

Matlåda direkt efter racet sedan provkörning av tidaholmsbana. På kvällen körde ajg genom benen med zefaren och smörjde in mig med tigerbalsam så det var tur man bodde ensam med tanke på tiger lukten i det lilla hotellrummet.

När jag stod på startlinjen dag 2 i tidaholm så räknade jag med att få jaga för banan var som dag och natt frän Hjos bana. Denna bana var slät och snabb. En riktig XC racerbana. Men de hade lagt till en tuff stigning till jämfört med förra året och det satte lite udd på banan ändå.
Kom iväg bra igen i starten och låg 3a efter Kjell och Rolf. Tempot var hyfsat och efter ett tag gick Rolf upp med mig på rulle och öka tempot något. Jag kände då att mina ben var grymma denna dag för jag trampa oförskämt lätt med. När första långa stigningen inleddes gick jag om Rolf och jag fick Micke tätt i ryggen. När vi tagit den brantaste delen av backen och kom ut på det tröga eljuspåret jag så pigg i benen att jag slog i 3 växlar och ställde mig upp och bomba mig framåt. Fick en ganska stor lucka direkt när jag snegla bakåt. Kom ut på slätrakan efter stigningen och kände att det var en viktig raka för min attack. Är Micke i slag kör han ifatt mig här men det gjorde han inte och då kände jag att jag nog har tjansen att ta honom även denna dag. Sen körde jag kanonbra resten av loppet och benen var grymma denna dag. Tack benen!!!  Inte ofta man får det där flowet och bara kan veva på som om man var en elitcyklist.

En till som hade fina ben idag var en av mina idoler Benny som startade i samma startgrupp som mig men kör i H-50 klassen. Han var närmast jagande efter mig på banan. Jag har sagt det förr och säger det igen så snabb vill jag oxå vara när jag är 56 år. Grymt imponerad av Benny är jag och han är en förebild. Tänk bara om fler skulle kämpa och hålla på lite längre med sin idrott då skulle Sverige ha fler stjärnor ute i vida världen. Många slutar alldeles för tidigt.

Supernöjd med helgen. Nu är det 2 helger då jag kör i H.30 klassen för att få något längre tävlingstid. Nästa viktiga race blir Borlänge Tour. Den helgen ser jag fram emot. Då brukar det komma några till riktigt bra cyklister till start så det racet är nog det näst svåraste racet att vinna förutom SM.