måndag 14 januari 2013

JOBBIGT

Dag 3 och vi börja cykla mot Vecindario trotts att vi visste att det skulle blåsa idag. Men det brukar ju vara motvind jämt på den vägen men idag var det helt galet vad det blåste. Dan biten är flack men vi körde i ca 14 km i timmen och då fick jag ligga i för att ta mig framåt. Mycket kastvindar oxå hit och dit. Tog 1 timme dit, och burkar ta kanske 45 min. Sedan upp en bit i bergen mot Aguimes och fortfarande en hel del motvind och kast vindar. Man fick hålla i styret och vara koncentrerad. Jag blev riktigt trött och lite less av all vind. När vi svängde in i dalgången upp mot Guayadeque börja det branta till. Det blev en lång, lång seg stigning med raka efter raka, inte mycker serpor. Väl uppe vid restaurangen så hade det gått 3 timmar. Trötta och hungriga så tog vi lunch där då det var 800 höjdmeter stigning kvar på dagen.

Seg, lång och halvbrant stigning upp till Guayadeque

Dagens lunch efter 3 tim av de 6 tim vi körde idag

Glad och lite piggare efter maten och nu är det mtb stig
Efter lunchen var jag piggare och nu blev det tuff mtb stig med mycket sten och lösgrus. Blev lite trial åkande och vi var glada att lill-klingan var på för det var brant även här. Ett parti var så stenigt att det var bara att gå med cykeln. Men sen blev det snabbt asfalt igen och en liten slingrig väg med många serpor tog oss upp till den lite större vägen från Ingenio mot toppen. Men det var lååångt kvar och man cykla och cykla och ett tag trodde man att man inte skulle ta sig upp. Men till sist var vi vid vägskälet där det bara var ca 100 höjdmeter kvar till toppen. Men här var det kyligt med bara +12 grader så snabbt på med jackor och sen en lååååååååååååååång utförslöpa hem med bara några små uppför partier. Och varmare och varmare blev det ju längre ned man kom. Jackan tog jag av efter Fataga.
Stefan som var pigg i början börjar nu bli lite mosig i benen av allt trixande för att ta sig fram

En vacker dalgång

25% i snitt på denna backe

Jackan är på när man kör utför

Stefan kämpar på uppför

På väg ned passerar vi Ajacata
Dagens cykeldata:
Tid: 5:55:16 tim
Medelpuls: 121/61%
Maxpuls: 159/87%
Trp: 10,6 mil
Avg: 18,4 km/h
Stigning: 2570 meter
Maxhöjd: 1839 meter
Temperatur: +21 (+12  vid 1800 meter)
När vi var som högst upp idag var vi ovanför molnen, vi var på 1830 meter över havet som högst
Imorgon är det vilodag!!! Sköönt tycker benen!!!