onsdag 4 mars 2015

SWECUP vs SHIMANO



För det första så var ju den här shimano singel drevs historian bland det märkligaste jag varit med om vad gäller att köpa cykeldelar. Efter att blivit dissad av order avdelningen i några månader med att singel klingorna inte finns i lager och att köpa så fick jag tag i lite mer tyngre shimano folk och vips så var dreven på väg till mig. Så tack Mattias för det. Nu vet jag vem jag ska prata med på shimano hädanefter.

Vad gäller SWEcup har det varit lite vilda diskussioner mellan Ville och mig och några till på Villes blogg om SWEcup. Men vi är vänner nu igen :-))

Jag tog kontakt med xc grengruppen för att få lite kött på benen och lite klarheter om ditten och datten.

Huvudtemat på samtalen har väl varit den geografiska spridningen på tävlingsplatserna som blivit väldigt koncentrerat till södra Sverige. Jag har personligen inget emot det och i södra Sverige är det just nu flest som kör xc. Men kollar man till helheten att få ungdomar och att få fler i norr att köra tävlingarna så är det ju bättre med mer spridning på tävlingarna.
De tävlingarna som scf gått ut med just nu kommer till 95% att kompletteras med att även Borlänge tour även kommer att ingå i cupen. Det hade blivit lite strul med deras ansökan som kommit bort. Blir Borlänge tour med i programmet så blir spridningen på tävlingarna betydligt bättre.
Att det blir som det blir är väl att cat1 tävlingar går först in i programmet och det körs än så länge bara i södra Sverige. Sen ska alla andra tävlingar som Världscup, VM, EM, SM, LL-cupen passas in så inga större krockar sker. Sen ska datumen arrangörer sökt för passa in till det och det är inte alltid så lätt då arrangörerna inte heller kan flytta sina tävlingar så lätt. Det är en stor soppa att röra i. Och som lite extra krydda kommer ekonomin in då det ska vara prispengar i SWEcup så kan man inte köra för många deltävlingar. De som jobbar med detta jobbar ideellt och de gör ett fantastiskt jobb.

Något som jag och väldigt många fler kan tycka är väldigt dåligt är Swecups hemsida. Det är viktigt att hemsidan som ska vara samlingsplatsen och portalen för cupen är bra och innefattar information, resultat och en lätt adress som man kan hänvisa de som är intresserade. Som det är nu är den väldigt andefattig, dåligt uppdaterad och svår manövrerad samt gömd och därmed nästintill glömd.
Väldigt viktigt att ha en bra portal.
 För enkelhetens skull kan man sätta igång en facebooksida som man döper till swecup och ha all information där. På facebook når alla den lätt och information kan komma ut snabbt.

Något man kan tycka till om är ju oxå SWEcups status. För mig är SWEcup de finaste tävlingarna att vinna förutom SM i Sverige. Tyvärr har (som i de flesta sporterna) pengarna fått styra och då väljer eliten tävlingarna där det finns kulor att tjäna och pengarna finns på LL. När eliten väljer LL före SWEcup så dalar statusen för SWEcup och det är en väldigt tråkig utveckling för att få fler bra världscup åkare. För kör man LL så blir man bra på LL och kör man XCO blir man bra på XCO. Enkel fakta!!!

Nåja nog om det för tillfället :-)
Jag träna mitt första pass på mtb hojen idag efter sjukan och det kändes som det är väldigt långt till formen just nu. Denna sjuka vi drog på oss har verkligen satt ned prestandan på kroppen.