söndag 10 juli 2016

HÄRNÖSAND SWECUP XC


Strålande fint sommarväder idag då swecup xco gick i Härnösand. Stefan och jag kom hit igår kväll och rullade banan i ca 1,5 varv och konstatera att banan satt sig fint sen vi var här för 2 år sedan. Nu var det mer uppkört och hårdare underlag. Banan är tuff då det är en hel del berghällar och branter så halva banan är rätt stökig. Den andra halvan har finare underlag och är snabb. Sen finns ju oxå världcup stigningen på slutet som är en riktig lång klättring och svinjobbig. Jag gillar banan.

Starten var tidigt för oss veteraner som starta tillsammans med p15-16. Jag fick som ofta en lite halvkass start och fick ligga mitt i kön över berhällarna. Det var svårt att avancera till en början och att försöka tog mer på krafterna och risk för vurpor. Så jag var kall och låg bara med i tåget halva varvet. Hans Mård var startsnabb och låg ca 30 sek för mig efter första halva varvet. Men när långa klättringen börja kom jag loss och kunde börja köra på. Vid varvningen var jag ikapp Hans och strax efter gick jag om och börja jaga Sebastian Kemi som ledde H30. I långa stigningen på varv 2 gick jag om honom och tog sikte på de snabbaste 15-16 åkarna. Jag fick in fint flyt och kände mig stark så på 3e och sista varvet i långa stigningen var jag strax bakom pojkarna i täten me  de var 3 st så de börja sinsimellan spurta om placeringarna så jag nom aldrig ifatt dem. En riktig bra dag i Härnösand för mig med vinst.  Nöjd och en bra genomkörare inför sm på fredag.