lördag 16 juli 2016

VICE CHAMP

Foto Jesper A. Silver GT. Guld Roger Persson. Brons Kim Ericsson.
Dagen efter SM är man hemma igen och har fått smälta det hela något. SM är precis som VM en rejäl urladdning både fysiskt men inte minst psykiskt då alla vill det där lilla exta och många om budet är det oxå. Så idag har jag en riktig lugn vilodag och tar hand om materialet och laddar om bössan mot VM som är om 1,5 månad.

Årets SM gick väl så bra det kunde för min del. Att Roger vann var ingen överaskning direkt och jag kan inte skylla på något då jag inte hade något strul och körde så bra jag kunde för dagen. 

Om man ska skriva lite om själva rejset så var jag rankad som nr 1 och det var jag glad över med det tuffa startfältet. När starten gick så fick jag bra start och var 3a iväg. I  mitten av startloopen föll jag tillbaka lite men in i skogen låg jag på ca 6 plats. Men avancera snabbt till 4e plats och låg perfekt till. Då ledde Kim. Vid stora berhällen blev jag dock lite osnällt blockpassad av Henrik och tappa första klungan då jag höll på vurpa. Strax efter körde jag om en lite för het Henrik som vurpat i ett av hoppen.  I Stridens hetta händer sånt. jag fick kämpa mig tillbaka men då hade redan Roger och Hasse fått en liten lucka på Kim som fick ta lite stryk efter sin öppning. Jag gick om och Kim haka på. Sen börja vi jaga täten. Vid varvningen var vi 15 sek efter. Roger körde snabbt och Hasse fick släppa honom och då börja vi närma oss Hasse. I mitten av varv 2 gick jag om Hasse och hade då Hasse och Kim i hasorna
. Då var jag lite orolig ett tag. Var lite trött oxå. Men när vi börja närma oss varvningen till varv tre kände jag mig starkare igen och gjorde lite småattacker där jag hade bra flyt. In på varv 3 börja jag få lucka. De små rycken jag gjorde gav effekt och  Kim och Hasse krokna något och luckan växte. Roger rådde ingen på ha  dundra på i hög och jämn fart. När jag hade 1,5 varv kvar och en ca 30 sek lucka då kpm ösregnet och banan förvandlades till värsta lerrejset. Då gällde det mest att överleva och hålla sig upprätt då det blev snorhalt. Jag kämpade på och höll skaplig fart igenom leran och klara hålla placeringen till mål. Silver blev det och bättre än så är jag inte. Ändå gnager det lite att jag inte tog guldet. Jag får kämpa vidare:-)

Imorgon börjar fokus mot VM som går i Val di sole/ Italien i slutet av augusti. Nästa rejs blir på swecup i Alingsås i slutet av denna månad. 


Foto Jesper A. Från varv 2 av 4. Kim jagar GT. strax innan regnet...
Foto Micke S. En skitig och trött GT cyklar i mål.
Resultat SM Xco H40.