söndag 23 augusti 2015

TESTAT XCO BANAN

Blev en lång dag men kändes kort. Efter frukost och morgon promenad så packa vi iordning och åkte upp mot La Massana och registreringen. Ingen karta i dessa trakter hade vi så vi följde bara vägen uppåt. Vi ramla på registreringen och jag hämta nr lappen. Hälsa på lite andra cyklister och fick höra att official training var först vid 15:00. Jag trodde det var 12:00.
Vi bestämde oss att åka upp ändå och gå banan och sen käka lunch. Vi åkte och åkte till sist var vi uppe på 2500 möh och insåg att vi var på fel väg....hehe.... Blev lite turista i pyreneerna!! Supervackert och mäktigt och väldigt grönt!!!
Tillbaka igen och då var det lika bra att käka lunch i La Massana. Efter det blev det rätt väg upp och vi var på plats vid 14 tiden. Massor av cyklister på banan redan så jag stack oxå ut med Magnus Petersen som var på plats samtidigt.

Vi rulla ett varv lugnt och konstatera att det var inga konstigheter. Det var såklart svinbranta och rätt långa uppför, det var lite små trixigt utför här och där men inget man behövde stanna för och kolla på egentligen. Blev något stop ändå för att kolla lite spårval. Jag brände av totalt 3 varv på den 4,1 km banan. Hade jättebra flow i skråpartierna. Riktigt kul cykling. Den branta backen var såklart jättebrant men bara i ca 1 minut. Sen flacka den ut lite. Där kommer det kännas under racet men upp kommer man, sen i vilken fart beror på benen😊
Banan torkade upp mer och mer bara på den tiden jag körde så jag hoppas på regn på tävlingsdagen så banan blir svårare. Är det torrt då blir det mest syreupptaget denna dag som avgör då alla kommer köra nöstan lika fort på tekniska delarna. Men blir det halt så blir det mer utmanande. Jag gilla iallafall banan skarpt och det kommer bli jätteskoj cykling. Såklart ännu skojigare om man har krut i benen oxå för det lär behövas i stigningarna😊