lördag 23 januari 2016

1572 MTB WINTER CHALLANGE

Från MVT.se Foto Johnny Gustavsson. Starten.
Från MVT.se Foto Johnny Gustavsson. Stefan i trapphindret.


Vinnaren i klassen Tävling herr, Gunnar Töjren, hade åkt ända från Norrtälje för att köra loppet på den två kilometer långa varvbanan i och runt Folkets park. Åtta varv hann han med totalt på dryga 45 minuter.
– Det var jättekul. Det var bra fight i början med hemmaåkarna och Stefan Carlsson, men jag kände ganska snabbt att jag var ganska bra i kurvorna. Så jag drog på lite och då var det någon som gick omkull tror jag. Då fick jag en liten lucka och då var det bara att ösa på. Vi var nog ganska jämnstarka, det var nog mest att jag var lite bättre i kurvorna, säger Gunnar Töjren.
Han är själv en van vintercyklist och blev lite förvånad över den krävande banan.
– Den var jäkligt jobbig, mycket jobbigare än jag trodde. När man tittade på Internet och såg topografin så sa jag och brorsan att det var en flack bana, men den var ju lika kuperad som banorna vi har hemma. Helt klart värt att åka ner. /By Pontus Persson MVT.se



Kl 7:15 smällde jag igen dörren bakom mig och hämta min hoj och cykla sedan kilometern bort till Nodsta där Stefan hämta upp mig med bilen. Sen var det några timmar cykelprat i bilen för att vara på plats i Motala några minuter över 11:00. hämta nr lapparna och sedan prova banan några varv innan starten som var kl 12:00. Banan var betydligt mer kuperad än jag trott och riktig utslagsgivande med en hel del skråkurvor och några cx hinder.
När starten gick så gick det lugnt till och ingen ville direkt dra i början. Jag tog täten men sjabbla bort det i en kurva och farten öka lite. Jag fick bita i ordentligt ett tag då det kördes friskt uppför i början men jag rulla snabbt ikapp då det gick långsammare i kurvorna. På varv två gick det lite lugnare uppför och jag gick åter igen upp i täten  och fick några meter. Strax därefter vurpades det bakm mig och jag fick en lucka på 30-40 meter. Då var det bara att trycka gasen i botten. Körde på allt jag hade utan strul och ökade gapet lite hela tiden. Riktigt jobbigt men idag fick man utdelning för slitet och vann till sist ganska så klart före Kalle Axelsson och 3:an Stefan Carlsson. På 4:e plats kom Stefan Larsson som körde grymt bra i snön.
Efter en snabb och smidig prisutdelning inomhus där det bjöds på fika och fanns cykelgrejer att köpa så cykla vi till bilen och gjorde ett stålmannen byte till civila kläder. Kallfrusna så rulla vi hemmåt igen. Raka vägen utan att passera GÅ. 
Stefan som körde fick min risifrutti jag snott från barnen så vi slapp stanna. Var vid Nodsta vid 17:00 tiden och den sista kilomentern på cykeln hem fick köras i beckmörker då jag inte hade någon lampa med mig. 17:15 så öppna jag dörren in till värmen och maten!!!!
Maxad dag!!!! Men jäkligt skoj!!! ...och känlsan av att detta kan vi göra igen när vi vilat oss lite!!!