onsdag 6 januari 2016

TRETTONDAGSRACET XC

Foto: Robert J. Stefan är jagad av GT.
Traditionsenligt kördes Trettondagsracet på trettondagen. Racet startades 1997 och har gått varje år utom 2 år/gånger sedan dess. Loppet går ut på att köra så fort man kan på en kort, kuperad men inte så tekniks bana och hinna så många varv som möjligt på 60 min. Alla startar samtidigt.

2016 års upplaga blev riktig vintrig med ca 15 cm nysnö och -9 grader under racet. Det var några år sedan det var ett riktigt snö race men det blev det äntligen i år.
Vi körde samma bana som förra året och då var det barmark. Men i år var det snö och banan blev betydligt halare trots att banan var skottad. Snön var så luftig så det blev inga vallar att luta sig emot utan det gällde att hålla cykeln i spåret och farten uppe annars for man rakt ut i skogen. 

Vi var 6 st lokala cyklister till start. Stefan tog starten och jag försökte haka på. Jag var lite seg till en början och en miss i en kurva på andra varvet gjorde att Stefan fick en liten lucka. Men jag tog mig sakta men säkert närmare och närmare och efter ca 20 min var jag ikapp. Då missar Stefan i en kurva och jag går om. Jag höjer farten något och får en lucka som sedan växer lite, lite hela tiden. 
Efter 12 varv på den 1,4 km kuperade banan så gick jag i mål på ca 60 min. Min klocka hade dåligt batteri så någon exakt tid blev det inte idag. Men alla var trötta och nöjda så det fick räcka med 12 varv. Förra året hann jag 14 varv men då var det snabbare före. 
Resultat på: www.ckn.nu
Fler bilder av Robban HÄR.

Eftermiddagen gick åt att skotta Xc banan på hemmaplan för andra gången. Tänkte jag skulle köra lite kvälls träning på den imorgon kväll samt lite kvällscykling runt i Norrtälje.



Foto: Robert J. GT in action.

Foto: Robert J. Irma in action.