söndag 17 april 2016

RÖNNINGE KEPSCUP FINAL

Foto: Johan F. GT kämpar till sig en 3:e plats i Rönninge.

Idag bar det av till Rönninge för sista kepscup för våren. Riktiga tävlings säsongen närmar sig med stormsteg och om 2 veckor så startar Swecup med första deltävlingen i Säter. Så Kepsen är rätt viktig för att se hur det står till med formen. 
På Swecup och de mästerskap jag kör då kommer jag även i år att köra i H40 klassen. Men på mindre tävlingar gästkör jag ofta i H30 då de ofta kör lite längre och ofta startar med Eliten. Det blir väldigt bra träning. På Kepsen kör jag i Elit/senior klassen för att få lite extra fart och då alla klasser startar samtidigt så är det fördel att stå i första startled så man slipper köerna i början.

Dagens rejs i Rönninge gick bra. Banan var riktigt skojig men lurig. Väldigt lätt att spränga sig på banan då vissa partier bjöd in till fulgas men sedan blev det långa sega partier där benen lätt krokna. 
Jag fick bra start och låg på 5:e hjul in i skogen. Patrick Luthi och Nils Lillpers var i en klass för sig. Sedan var det Hans Mård som hittat farten igen och precis framför mig så åkte Johan Possman väldigt bra. Hans M försvann dock efter ett varv då hans kedja gick av. Det var synd då jag gärna velat se om han höll samma snabba fart rejset igenom. Johan P krokna något på varv 2 och släppte förbi mig. 

Då hamna jag i ett lite ingenmansland. De 2 framför var för snabba för mig och jag hade ingen precis bakom. Det var bara att köra så fort man kunde och hoppas på att farten var tillräcklig. Hade bra flyt och ok fart rejset igenom och i mål så var jag 3:a totalt. Dock 3:45 min efter täten. Tur man inte kör i Elit för då hade inte formen räckt till. Men den kanske räcker skapligt i H40 klassen. Fast det beror på förstås!.....får man möta Magnus Palmberg, Roger Persson, Johan Malmsten eller Stefan Persson i H40 så tror jag nog att man hade varit tvungen att hålla farten med täten idag.