söndag 19 juni 2016

BORÅS BCA XC 2 DAGARS


Hemma i roslagen på lördagen denna helg så öste regnet ned hela dagen så det var skönt att kliva in i bilen och åka ned mot Borås för rejs och bättre väder. 

Väl i Borås så var det igenmulet och lite regnskurar men något bättre väder än hemma var det iallafall ;-)

Det var Borås BCA rejset 2 dagars.
 Lördagens bana var den gamla SM banan som var i strålande skick. Den var dock lite småhal på sina ställen efter lite regn men underlaget var hårt. Jag har iår bara kört en västgötacup tävling innan denna helg så jag fick stå i 3:e startled. Så det blev att gasa på direkt för att inte tappa för mycket. Jag fick ok start men låg på ca 10e plats när det blev singeltrack. Jag stressade inte utan när det blev lite bredare så körde jag upp mig eftersom. I slutet av varv 1 så var jag ikapp Magnus Pettersen som ledde. Jag la mig bakom och låg bra där till mitten på andra varvet då prova jag att höja tempot lite och fick ganska snabbt en lucka så då var det bara att gasa på. Jag var lite orolig att den "gamle" mtb stjärnan och regerande H-40 cyclocross mästaren Mathias Lundqvist skulle få nos på mig. Men det dök aldrig upp någon blåklädd cyklist bakom mig då jag sneglade bakåt några gånger under rejset. Mathias hade fått stått i sista startledet och fick kämpa värre än mig för positioner så det tog på krafterna för honom men han blev 2:a ändå efter mig på lördagens rejs och en stark Anders Cederberg blev 3:a.

På söndagen var vädret bättre och solen titta till och med fram lite. Banan var nu vänd åt andra hållet med någon liten extraloop. Jag hade samma startposition och fick åter igen köa lite i början men som på lördagens rejs så stressa jag inte. Så i början på andra varvet hade jag tagit mig till ledande Magnus Pettersen. Låg bakom återigen en liten stund innan jag gick om och öka tempot precis som på lördagens rejs. Fick lucka och gasade på. Åter igen fick jag köra rätt ohotad och avslappnat. Lite lyx att få känna så på en tävling. Jag vann även denna dag med Magnus Pettersen som 2:a och Anders Cederberg som 3:a. 

Så en mycket lyckad helg för min del med starka ben, bra flyt och väldans kul att få vinna på de tuffa, roliga och utslagsgivande banor som Borås har.

Nu blir det vilodag någon dag och sedan börjar full fokus mot SM i Värnamo. Det kommer behövas en riktig topp dag för min del för att nå en pall plats på årets SM för vad man hört viskandes ute i skogarna runt Sverige så kommer årets startlista vara grym!!! Nästan som att kopiera en startlista från slutet av 90-talet i ELIT. Nu är det ju inte bekräftat att alla kommer till start men spana in några namn det surrats om här:  Magnus Palmberg, Roger Persson, Johan Malmsten, Henrik Sparr, Stefan Persson, Mathias Lundqvist, Hans Mård, Anders Höijer, Mathias Karlsson.


.................. och så vi andra :-)


Kommer bli tufft! Precis som SM ska vara :-)