torsdag 23 juni 2016

EN KLICK FEGHET

Lite av bonus sommar dag idag då smhi hotade med sämre väder idag. Men förutom lite mera moln än igår så var det mest soligt och varmt även idag. Så den mesta delen av dagen tillbringades nere vid stranden och nu när vattnet i sjön nått ca 20 grader så får man knappt upp barnen ur vattnet när de väl plumsat i.
Tillochmed jag tog två dopp idag då det var så varmt. Riktigt skönt!
Dagens träning blev ett lätt pass cykel till och från gymmet på morgonen. På gymmet körde jag ett rätt hårt ben pass och lite bålträning. 
Blev lite träning idag då det nu blir tre dagar med mer och en dag hårdare träning. Imorgon på midsommarafton blir det ca 2:30 tim distans och på ............Lördag kör jag, Micke F och Stefan ett mtb xc TT på kvisthamras elite bana kl 10:00. 4*3,1 km. Någon mer som vill köra så är det bara att komma och köra......... På söndag blir det 4 tim distans.
Jag fick en fråga om hur jag kör min teknik träning på mtb och det fick mig att tänka på att"hur gör jag egentligen med det". Svaret får bli så här att den enda specifika teknikträningen jag gör är att när jag kör backe så lägger jag in en svårare utförslöpa som jag försöker ta mig ned så ledigt, skapligt fort och smidigt ned till nästa uppförsintervall. På så vis får man träna tekniken när man är fylld av syra i benen och lära sig återhämta sig även när det är svårt utför.
Annars så är det de tävlingar jag kör som sätter ribban på svårigheterna. När jag kör något rejs som haft (enligt mig )något svårt parti så försöker jag kopiera det på hemmaplan och träna på det, samt lägga in det på de TT rejsen vi kör här hemma. På så vis har jag blivit mycket bättre på hopp, drops, stenpartier, mm..
Annars har jag ju lite av den fördelen jämfört med med många cyklister att jag i unga år kört motocross och framförallt enduro. Så mycket av grundtekniken i kurvor, spårval och få ned effekten framåt i stök partier har jag lite i ryggmärgen.  Men sen kan man ju alltid bli bättre på det förstås, men jag fokuserar mer på bli bättre uppför än nedför om jag ska ställa mig själv mot väggen.
Egentligen borde jag även lägga lite mer tid åt tekniken men lite av tidsbrist, man vinner oftast mer tid uppför än nedför ochså även en klick feghet( gör ont när man vurpar) gör att fokuset ligger mer på uppför än nedför.
/ Bra med frågor ibland för det gör att man tänker till om hur, varför och vad om saker och ting:-)
Ett sätt att träna på feghet!!! Hoppa ut i det stora vattnet från en hög brygga :-)