söndag 5 juni 2016

MJÖLBYBIKEN XC

Simon efter målgången på nybörjarrejset :-)


Idag var det Mjölbybiken XC så hela familjen + cyklar pressades in i bilen tidigt på morgonen och sedan dundra vi söderut i 3 tim. Vid 10:00 tiden var vi på plats så det blev att ta sig till TC direkt för hämta nr-lapparna. Irma hann inte köra banan då hon starta 10:40 så hennes rejs blev lite i kaos. Det var länge sedan hon körde i Mjölby oxå så hon sjabbla rätt mycket de första varven och tappa mycket onödig tid. Men på hennes sista varv fick hon upp farten och flytet bättre och hon blev 2:a i D-sport. 
Iza ville inte rejsa utan hejade på istället. Simon var däremot laddad för rejs och körde nybörjarrejset. Irma fick cykla med Simon som tog i för kung och fosterland och blev helt svettig :-) 

Vid 13:00 var det min tur att rejsa. Jag hann däremot träna på banan som uppvärmning och årets bana var verkligen snabb. De flesta lite trixiga partierna var petade detta år och det var mindre upp och ned. Banan passa mig inte kanon men det var ändå skönt flow och fart känsla i banan. 
Vid starten blev jag placerad i 5:e startled och då ångra jag att jag körde i H40 denna gång. Borde anmält mig i H30 istället och fått stå i andra ledet. Väldig skillnad då banan är snabb och tight. Svårt att köra om på denna banan, särskilt i början då alla vill avancera och är pigga.

Fick en rätt dålig start och fick köa väldas mycket första varvet. Sen blev det bättre och jag kunde köra mer eget flow. Gick bra och jag vann H40. Men skulle velat prova hänga med täten i H30 och några fler i elit men jag blev för långt efter redan på första varvet. 
Men det kanske var bra så jag inte sprängde mig. Blev ett bra rejs på en rolig men kanske lite för lite utmanande banan :-)