lördag 1 juli 2017

KVISTHAMRA MTBXCTT IDAG

Verkar gå helt klart åt rätt håll med formen. Idag körde vi ett MtbXcTT på Kvisthamra Bikepark banan i Norrtälje. Vädret var kanon med växlande sol och moln och ca 20 grader. Banan var superfin. Torr och hård + mestadels klippt så gick att köra fort om man orkade. Vi körde elitebanan som mäter 3,1 km 5 varv. Höjdskillnaden är ca 100 meter per varv så det är en utmanande bana minst sagt.
Extra kul att Hans Mård kom till start. Då gick det inte att fisköra runt för Hasse är en snabbing.
Då Hasse var där för första gången så blev det naturligt att jag fick vara lokomotivet i början. Jag gasa iväg och tryckte på så mycket jag orkade. Hasse var dikt intill mitt hjul ända tills det var lite längre utförslöpor då fick jag tillfälliga luckor men det matade Hasse lätt in då det gick uppför. Första mellantid och jag tangerar min näst bästa tid på banan 12:14 min.
Första varvets fart tog lite på krafterna och jag fick köra lite långsammre uppför och det kändes som Hasse mest låg och vila bakom mig. Andra varvets mellantid 12:40 min. Nu var jag lite stressad över Hasse som låg precis bakom mig och jag släppte om honom på 3e varvet. Blev lite förvånad när han inte försvann ur sikten utan jag hängde med. Hasse strula lite på några ställen och jag tyckte jag fick lite krafter tillbaka så i mitten på varv 3 gick jag om och gasa på utför. Fick lucka. Tredje mellantid 12:59 min. På 4e varvet långa stigning blev jag åter igen ifattkörd av Hasse men när det flackade ut och var utför tog jag i lite extra och fick mer och mer lucka. 4e varvets mellantid blev 12:44 min. Hade nu en ca 30 sek lucka på Hasse. Han tog fortfarande in lite uppför men avståndet var lite för stort för att han skulle få kontakt och jag höll farten ok resten av varvet men började bli rätt trött. Sista varvet körde jag på 13:00 min blankt. Tiden idag blev 1:03:45 min. Helt ok!!! På 4 varv som vi oftast kör så skulle jag ha haxt tiden 50:41 min och det är 3e snabbaste tiden på 4 varv jag kört. Så nöjd med dagen!!
Hasse sladda in ca 40 sek efter mig i mål. Stefan körde ok efter sin förkylning men kracha ordentligt på 4e varvet då han slog i pedalen i en kurva och fick en flygtur med skrapsår, jack i vaden och en ordentlig lårkaka. Han var ändå ok men lite omskakad. Kommer göra ont om en dag det där
Efter målgång bestämde vi att Hasse skulle få revange på hans hemma bana vid Högdalstoppen Lördagen den 15 juli. Så boka in det rejset. Den backen är i klass med kvisthamra backen. Tuffa klättringar och perfekt sista rejs träning inför SM. ☺️