lördag 30 mars 2013

GOOD SHAPE


Så var tävlingssäsongen 2013 igång. Idag var det första racet med nummerlapp på cykeln. Kepscup tävlingarna drog igång med första racet i Vallentuna och det var Täby MTB som arrangerade det hela.
Trotts kallt men vackert väder drog racet 36 tävlande. Banan var hårdpackad snö som här och där blev mjuk snö och sen stråk av riktigt isiga partier så det var mycket teknik och balans. Inte mycket backar fanns det utan det gällde att fläska på så mycket man vågade på det hala underlaget och kryssa sig fram där det
 var som minst is och hitta den snabba vägen.
Startfältet var starkt med en hel del duktiga elitcyklister.
När starten gick så kom jag iväg som 4a. Körde upp mig till 3e ganska snabbt sen vurpa Ludwig och då kunde jag smita förbi och låg i hjulet på Calle Friberg
Tempot var såklart högt i hans tempo så skulle jag hänga med fick jag inte göra något misstag. Efter 75% av första varvet så missa jag lite i ett klurigt parti och fick stopp. Vips så var Calle borta. Nu fick jag hålla tempo själv ensam på andra plats. Varva som 2a ca 30 sek efter Calle.
Efter något varv ensam så kom MickeFlockhart, Ville Ohlsson och Ludwig Söderqvist ikapp och om igen. Jag haka på och när det blev så snömoddigt och spårigt på ett parti hoppa jag av hojen när alla fick stop och sprang mig till täten i 4 manna gruppen. Körde på allt jag hade och Ville var den enda som haka på. Vid varvningen i mitten av racet så  körde Ville om och höll i takt pinnen tills det var 1,5 varv kvar. Då tog jag atackerade jag igen på samma springparti och sprang om Ville och fick en lucka. Den luckan växte sedan sakta men säkert så jag gick i mål som 2a i elitklassen denna kalla dag. 
Mot Calle Friberg fans inget att göra. Jag var 3:40 min efter Calle men då är Calle en av de bästa xc åkarna i Sverige och han var ju faktiskt på 15e plats på LL VM 2012. Keps resultat HÄR

Imorgon är det MTB XC TT hemma hos mig kl 10:00. Och Micke Flockhart ville ha revange sen dyker Stefan Larsson upp som vanligt samt Jesper Andersson och Tommy Olsson. Kanske några fler.
Det blir en helt annan bana än dagens kepsbana med betydligt mindre is och snö och betydligt mer höjdmeter.
Det bli skoj!