söndag 10 mars 2013

NORDRONAKLASSIKERN

Start: Jag har röd mössa och blåsvartaläder :.)



Med lite brist på bilder från dagens skidtävling på nordrona i Norrtälje så blev det min pulsfil och bankartan och en startbild.
 Det var 32 km som gällde i klassiskstil, 4*8 km. Jag har tränat ZERO skidor inför dagens tävling då det gäller klassisk skidåkning. Nu ljuger jag lite för jag körde 3 pass klassiskt för 7 veckor sedan och denna vecka var jag ute på 3 st 20 min morgonpass på skateskidorna i jättelugnt tempo.
Så egentligen var det vansinne att vara med. Mest för att kroppen tar sådan stryk när man försöker älgapå utan inövade muskler. Värst var det med armarna. Redan  första varvet var det spagetti armar och jag hade inget tryck alls utan fick försöka diagonala så mycket jag kunde. Skidorna var helt ok med glid och fäste-inga superskidor men inga failskidor heller.
Tog rygg på Marti Mustonen i början och hängde med i ett halvt varv sedan började han staka iväg meter för meter. Låg då 6a och hade Johan Jakobsson jagandes ca 30-40 sekunder efter mig och så såg det ut tills sista varvet. Jag var egentligen helt slut redan efter 2 varv men kunde ändå köra på med värkande armar och ljumskar. Men på sista varvet kom Johan ikapp och gick om i mitten på sista varvet. Jag kunde inte haka på utan jag fick se hans röda "norge" dräkt  försvinna i fjärran. Mot slutet av sista varvet så kom även Philip Hallerström ikapp och jag försökte hålla det lilla tempo jag kunde i sista storbacken men på upploppet gick Philip lätt om och jag blev till sist 8a. 
Det får jag helt enkelt vara nöjd med. Man blir inte bättre än så om man inte tränar skidor.
Men
förutom att man blev helt slut och nu på kvällen är helt ledbruten och näst intill deprimerad trött så kunde inte vädret vara bättre för skidåkning med sol och ca -5 grader och fina skidspår och en rätt kuperad bana trotts allt.
 Jag fick ihop 370 höjdmeter på de 1:59:26 timmarna jag körde skidor idag. 
Som jämförelse så fick
 jag ihop 375 meter på 45 min på mtb-racet igår :.) ...så lite flackare var skid-racet ändå.