söndag 17 mars 2013

SIGTUNA MTB XC TT

Koncentrerad Gunnar på den hala banan.
Idag blev det sista minuten beslut om att åka och race i Sigtuna då mr Flockhart ringde på morgonen och inte kunde komma och sparra mig på hemmaplan.
Stefan och jag slängde oss i bilen och gasade till Sigtuna.
Det var Jesper Andersson som fixat bana och xc träningen för dagen. Sedan var det Vilhelm Ohlsson,
 Johan Carlstrom, Per Kumlin Stefan LarssonMorgan Björkdahl och några Smack juniorer.
Banan var ca 2 km och gick mest på hårpackade snögångstigar i skogen. Här och där var det en fin och slät is skorpa så det var lite svårt att se exakt hur fästet var när man körde så det var mycket koncentration och balans som gällde.


När starten gick så var jag först iväg men Ville Olsson var ganska snabbt ikapp och het som han är gick han om och jag försökte haka på. Det var bra att ha draghjälp samt bra att få se lite spårval på banan. Kände mig stark och kunde köra ganska så avslappnat bakom Ville. På 3e varvet skulle jag ta ett annat spårval i en utförslöpa och gick såklart omkull. Ville fick en lucka som jag fick jobba på i 2 varv för att täppa luckan men när jag väl var ikapp blev nog Ville rätt trött för tempot gick ned och vid varvningen släppte Ville förbi mig och så blev de sista 2 varven inte så stressiga. 
Det blev mycket bra träning på en helt ok mtb xc bana. Snön och isen gjorde banan lite svårare och utmanande. Saknade kanske lite mer kupering men annars var banan väldigt rolig,  fin och skojig.