lördag 13 juni 2015

VÄSTERÅS XC

Simon och pappa (PåMeridaHoj!!! Tack för lånet Tommy) kämpar på nybörjarracet Västerås XC.
Strålande sommar väder. Soligt och varmt:-) Banan var dammtorr, fin och rätt så teknisk. Mycket sten, rötter, berghällar, tighta kurvor men oxå några slätare gaspartier.
Hela familjen + Irmas syster Anna var med idag så först var det Iza och Simon som tävlade i nybörjarklassen och fick medaljer. Efter det var det ut för en själv för att testa banan. Jag hann köra ett varv och testa alla A-linjer på banan. Hade inget vidare flyt på det varvet så känslan var sådär. Svårt att hitta bra linjer på banan då man bara hinner köra ett varv. Men så är läget i livet nu. Nästan alltid tight med tid!!!
Elit starta 2 min före oss gubbar så vi hade de bästa framför oss att jaga:-)
Jag fick bra start och när det bar av uppför gick jag upp i täten men fick Tommy Olsson H50 och Elias Norström H30 i hasorna. När jag gjorde en kurvfelbedömning så smet de förbi. Och jag fick kämpa på för att komma ikapp. Låg efter Tommy ett tag och såg hans spårval och fick klart bättre flyt. Men Tommy tappa lite uppför på Elias så efter ett tag gick jag om och körde ikapp. Nu krokna Elias och jag gick åter upp i täten. Blev ensam ganska snabbt och börja jaga de snabbaste killarna. Banvarvet var långt och det fanns tid att köra in nästan precis överallt då det var så tekniskt. Jag körde ifatt elit killarna en efter en och på mitt sista varv gick jag om 2:an i Elit Jakob Björklund. När det var dax för min målgång efter 4:a varv såg jag att Nils Pers tog sin lagning inför deras sista varv så jag var hack i häl på honom. Inte ofta man önskar att det varit ett varv till men idag gjorde jag det. Men samtidigt var det skönt att gå i mål med lite krafter kvar.
Grymt nöjd med min körning och banan blev riktigt rolig när man fick upp farten. Irmis vann D30 oxå och bror stefan var 3:a i min klass gubbisar 40:-)

Kollade mina varvtider och de var jämna: Varv1 med startloop 17:39 min, Varv2: 16:45 min, Varv3: 16:52 min, Varv4: 16:51 min.