lördag 10 augusti 2013

ÄLDST VAR BÄST

Det var ett riktigt bra startfält på årets ckn xc km. Även detta år kördes km:et på stefans bana vid utlunda. Vädret var varmt' fuktigt och mest molnigt. Det hade dock regnat en del tidigare i veckan så det var ett lurigt underlag med lite hala rötter och stenar. Några riktigt snabba utsoknes cykister var oxå på plats så det var fin sparring det bjöds på. Denna bana har jag varit obesegrad på vad jag kan minnas så självförtroendet var gott innan start. När starten gick så så tog det inte lång tid innan tommy olsson ville visa att han menade allvar idag. Så när vi gick in i skogen på singeltracken ledde tommy med ville olsson på rulle och jag låg lite sladdande 3a. Kände att jag fick jobba hårt för att hänga med och där det var lite stökigare och kurvigare tappa jag några meter. In på 2a varvet hade tommy skaffat sig en 20sek ledning och jag gick om ville och vi två började jaga tommy. In på varv 3 kändes det som vi tagit in någon sekund. In på var 4 hade ville släppt taget från mitt bakhjul och jag hoppades jag plockat in mer på tommy. Men jag de istället tappat 10sek. Förstod att idag blir tommy svårslagen men jag tyckte jag körde på skapligt och jag tänkte kriga in i det sista. In på varv 5 var det samma läga, jag hade tappat ytterligare. Kände att trycket var ändå ok men jag körde för sakta i stöket. Hade inte riktigt flyt över och emellan de hala stenarna. Inför varv 6 samma läge och luften gick ur något. Men jag försökte kämpa på men nu börja jag bli trött och fick springa uppför den tuffaste backen de 2 sista varven. Tappa totalt 1min 16 sekunder på tommy idag och jag blev 2a. Ville blev 3a.
Tommy körde grymt snabbt och stabilt idag. Jag själv kan inte skylla på mer än att jag inte var tillräckligt snabb.
Lite besviken är jag då man genast blir lite osäker på sig själv. Men tommy stärkte sitt psyke inför vm istället. Får glädjas över det. Tommy har ju större guldläge än mig.
Det blev iallafall guld på xc km för mig. Imorgon är det mitt enda långlopp jag kör iår. Långlopps km kl 11:00 vid vigelsjögård. Nya tag då:.))

Resultat KM xco:
1a Tommy Olsson Norberg CK 56.07
2a Gunnar T CKN 57.30 (KM GULD)
3a Ville Olsson Täby MTB 1.00.00
4a Johan Carlström CK08 1.00.30
5a Stefan Larsson CKN 1.01 50 (KM Silver)
6a Johan Norin CKN 1.03.15 (KM brons)
7a John Larsson CKN 1.08.10
8a Tommie Taivasalo CKN 1.16 00
9a Chippen 1.18.00
DNF Robban Jonsson CKN (Kedjebrott)

Strava på banan längst ned...
GT under racet. Foto: Robert J.
Tommy O under racet. Foto Robert J.